Europese autoverkoop op laagste niveau in minstens dertig jaar

Het voorbije jaar zijn in de Europese Unie 9,7 miljoen nieuwe personenwagens verkocht. Dat betekende een daling met 2,4 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de European Automobile Manufacturers Association (Acea). Met deze cijfers heeft de Europese autosector volgens de sectororganisatie zijn slechtste prestatie laten optekenen sinds in het begin van de jaren negentig van de voorbije eeuw met de metingen is begonnen.

De autoverkoop heeft zware klappen gekregen van de coronapandemie en een aanhoudend tekort aan computerchips.

Chiptekorten

De cijfers van Acea volgen op een dramatische terugval van 24 procent die twee jaar geleden door de restricties van de pandemie moest worden opgetekend. De autoverkopen in de Europese Unie lagen vorig jaar al 3,3 miljoen eenheden lager dan de cijfers die drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, werden opgetekend.

“De terugval het voorbije jaar moet vooral worden toegeschreven aan de aanhoudende tekorten aan computerchips die in vele autosystemen, zowel bij traditionele als elektrische wagens, zijn ingebouwd”, stippen woordvoerders van de Acea aan.

Analisten merken op dat de autoproducenten de impact van de chiptekorten aanvankelijk minimaliseerden, maar uiteindelijk dwong het probleem hen toch actie te ondernemen. Vele autofabrikanten dienden de productie terug te schroeven, terwijl ook een groot aantal fabrieken tijdelijk de poorten sloten.

“Tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar toonden de autoverkopen in de Europese Unie nog een sterke heropleving in de coronacrisis, maar tijdens de tweede jaarhelft werd opnieuw een verkoopdaling met ongeveer 20 procent gemeld”, voert Acea nog aan. 

Vooruitzichten

De analisten wijzen erop dat de vooruitzichten voor de toekomst op korte termijn eveneens weinig rooskleurig ogen. Alexandre Marian, analist bij het onderzoeksbureau AlixPartners, waarschuwt daarbij dat ook de start van het nieuwe jaar vooral door een tekort aan voorraden zal worden getekend.

“De situatie zou halverwege het jaar moeten verbeteren, maar dit betekent niet dat er geen andere problemen – onder meer met betrekking tot grondstoffen, toeleveringsketens en tekorten aan arbeidskrachten – kunnen opduiken”, stipt Marian aan.

Het chiptekort is door de uitbraak van de coronapandemie in de hand gewerkt. “Fabrikanten werden immers getroffen door lockdowns en zieke werknemers, terwijl problemen met de toeleveringsketen opdoken op een ogenblik dat de wereld een toegenomen vraag naar elektronica liet optekenen”, luidt het.

“Door de pandemie zijn ook de prijzen van veel grondstoffen gestegen, terwijl in sommige gebieden ook arbeidstekorten bleken te ontstaan.”

De onderzoekers merken nog op dat Frankrijk, Italië en Spanje nog een lichte groei konden laten optekenen. Vooral de terugval met 10,1 procent in Duitsland – de grootste automarkt van de regio – haalde het Europese cijfer echter naar beneden.

Volkswagen

Er wordt ook opgemerkt dat de automarkt in de Europese Unie zich minder goed van de pandemie heeft hersteld dan in een aantal andere grote markten. In China en de Verenigde Staten kon immers een stijging met respectievelijk 4,4 procent en 3,7 procent worden gemeld.

De achteruitgang in de Europese autoverkoop weerspiegelt volgens de analisten ook een scherpe stijging van de prijzen, terwijl eveneens wordt gewezen op de afwachtende houding van de Europese consument. “Vele chauffeurs beslissen de aankoop van een nieuwe wagen uit te stellen”, wordt er opgemerkt.

“Velen koesteren immers plannen om een elektrische wagen te kopen, maar willen nog wachten tot de technologie zich verder verfijnt. Daarom beslissen ze een tijd langer met hun huidige voertuig te blijven rijden.”

Volkswagen bleef met een marktaandeel van 25,1 procent het voorbije jaar de populairste autobouwer op de Europese markt, gevolgd door Stellantis (21,9 procent) en Renault (10,6 procent). De verkopen van de drie groepen daalden echter met respectievelijk 4,8 procent, 2,1 procent en 10 procent.

De Zuid-Koreaanse Hyundai Group eindigde met een marktaandeel van 8,5 procent op een vierde plaats. De groep, die de merken Hyundai en Kia overkoepelt, kon echter wel een verkoopstijging met 18,4 procent melden.

(am)

Meer