Europese autofabrikanten zoeken handelsbalans te midden van spanningen tussen VS en China


Key takeaways

  • De EU wordt door Europese autofabrikanten aangespoord om sterke handelsbetrekkingen te onderhouden met de VS en China.
  • ACEA voorzitter Ola Källenius benadrukt de cruciale rol van zowel China als de VS in het succes van de Europese auto-industrie en pleit voor open handelskanalen en dialoog tussen de EU en China.
  • Grote Europese automerken zoals BMW, Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz hebben geprofiteerd van de stimuleringsmaatregelen van de Chinese overheid, maar worden nu geconfronteerd met mogelijke vergeldingsheffingen op hun import.

Europese autofabrikanten dringen er bij de EU op aan om sterke handelsbetrekkingen te onderhouden met zowel de VS als China te midden van de toenemende wereldwijde spanningen. Organisaties als de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), die grote spelers als Mercedes-Benz en BMW vertegenwoordigt, roepen op tot een onderhandelde “Grand Bargain” met de komende Amerikaanse regering om de Europese autosector te beschermen.

Dit pleidooi komt op een moment dat de betrekkingen tussen de EU en de VS verslechteren, waardoor de angst voor escalerende handelsconflicten toeneemt. Nu de opnieuw verkozen president Donald Trump op het punt staat aan te treden en heeft verklaard van plan te zijn om aanzienlijke invoerheffingen op te leggen aan China, neemt de bezorgdheid toe dat vergeldingsmaatregelen gericht kunnen zijn tegen landen die banden onderhouden met China.

De rol van China

ACEA benadrukt de cruciale rol die zowel China als de VS spelen in het succes van de Europese auto-industrie. Ze pleiten voor open handelskanalen met beide landen en waarschuwen voor protectionistisch beleid dat gevestigde toeleveringsketens zou kunnen verstoren. ACEA voorzitter Ola Källenius benadrukt in een brief aan de EU-leiders de noodzaak van dialoog en samenwerking tussen de EU en China om voor beide partijen voordelige oplossingen te vinden.

Hij stelt dat, hoewel beide regio’s binnenlandse banen en belangen willen beschermen, vrijhandel aanzienlijke voordelen biedt. Källenius onderstreept het belang van de lopende onderhandelingen over antisubsidiezaken en roept op tot een snelle en positieve oplossing. Hij waarschuwt ook voor protectionistische maatregelen omdat die schadelijk kunnen zijn en benadrukt dat er geen winnaars zijn in handelsoorlogen.

Uitdagingen voor Europese sector

Ondertussen wordt de Europese auto-industrie geconfronteerd met de toenemende concurrentie, vooral van Chinese rivalen die meer betaalbare en rijk uitgeruste auto’s aanbieden, vaak ondersteund door overheidssubsidies. Dit heeft de EU ertoe aangezet om de tarieven op geïmporteerde Chinese elektrische voertuigen te verhogen, een maatregel die op weerstand stuitte van Duitse autofabrikanten die vergeldingsmaatregelen vrezen gezien hun uitgebreide activiteiten in China.

Grote merken als BMW, Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz hebben geprofiteerd van stimuleringsmaatregelen van de Chinese overheid, zoals belastingvoordelen en landconcessies. De bezorgdheid over mogelijke vergeldingsheffingen op Europese auto-importen neemt toe als de handelsspanningen verder escaleren.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.