Europees voetbalkampioenschap bereikte ruim 5 miljard kijkers

Het voorbije Europese voetbalkampioenschap is op televisie en sociale media in totaal door meer dan 5,2 miljard kijkers gevolgd. Een aantal individuele wedstrijden hebben zich bovendien tussen de meest bekeken momenten uit de televisiegeschiedenis kunnen nestelen. Dat blijkt uit een rapport van de Union of European Football Associations (Uefa).

Het tornooi brak op sociale media tevens streamingrecords.

Wembley

“In totaal bereikten de wedstrijden van het tornooi een live publiek van 5,23 miljard mensen”, aldus het rapport. “De finale werd bekeken door 328 miljoen fans. Dat is vergelijkbaar met het record van vijf jaar geleden.”

“De wedstrijd tussen Italië en Engeland in het Wembley Stadium in Londen was bovendien het meest bekeken televisie-evenement in het Verenigd Koninkrijk in vierentwintig jaar. Ook in Italië kreeg de wedstrijd, die Italië tot winnaar van het tornooi kroonde, het grootste publiek in negen jaar tijd. De wedstrijd leidde in beide landen – voor elk type van programma – streamingrecords.”

Gemiddeld werd een wedstrijd wereldwijd door meer dan 100 miljoen mensen bekeken. Het unieke bereik liep op tot 1,9 miljard kijkers, gespreid over 229 territoria. In totaal waren daarbij 137 omroepen en aanverwante diensten betrokken.

“Vooral China en de Verenigde Staten waren markten die een aanzienlijke groei hadden doorgemaakt”, stelt het rapport. “China registreerde een groeipercentage van 43 procent vergeleken met vijf jaar geleden, met een cumulatief publiek van 352 miljoen mensen. In China registreerde het evenement op streamingdiensten meer kijkers dan op traditionele televisie.”

“In de Verenigde Staten groeide het publiek met 32 ​​procent, met een cumulatief televisiepubliek van 87 miljoen mensen. India registreerde een groeipercentage van 229 procent en een cumulatief publiek van 107 miljoen kijkers.”

TikTok

Op sociale media werden 7,5 miljard interacties en views opgetekend. De eigen officiële kanalen van de Uefa tekenden daarbij 2 miljard gebruikers op. “Op digitaal vlak hebben we tijdens het toernooi een ongelooflijke betrokkenheid gezien”, voerde Guy-Laurent Epstein, marketing directeur van de Uefa, aan.

“We zijn uitermate tevreden over de prestaties van onze eigen platformen. De website en applicaties van de Uefa hebben een toename van 250 procent in de trafieken genoteerd tegenover vijf jaar geleden. Dit bewijst dat ons contentaanbod door de fans buitengewoon goed is ontvangen.”

De Uefa zei dat de toppost alleen al op TikTok 59 miljoen videoweergaven genereerde. De topwedstrijd op sociale media was de finale met 397 miljoen interacties en views. Dat was meer dan het dubbele van het publiek dat voor elke andere wedstrijd in het toernooi kon worden gemeld.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.