Europa wil strengere wetgeving rond politieke advertenties, maar daarmee zijn niet alle gevaren van de baan

De Europese Commissie heeft een voorstel klaar wat het moeilijker maakt om specifieke sociale mediagebruikers te targetten voor politieke advertenties. De wetgeving volgt in de nasleep van grote privacyschandalen zoals Cambridge Analytica. Expert Reinout Van Zandycke, oprichter van het communicatiebureau Exposure, waarschuwt ervoor dat een wet niet alles oplost.


Beluister hier het volledige interview met Reinout Van Zandycke:


In het nieuws: De Europese Commissie wil de regelgeving voor politieke advertenties aanscherpen. Het voorstel moet wel nog definitief goedgekeurd worden.

  • Van Zandycke: “Er zullen meer regels komen voor vooral politieke advertenties, dat is de grootste verandering. Zo zullen er minder opties zijn om te targetten, dus om heel specifiek te adverteren. Politieke organisaties zullen niet meer kunnen adverteren op basis van bijvoorbeeld religie of geaardheid. Voor organisaties buiten de EU wordt het moeilijker om zich politiek te mengen via politieke advertenties.”
  • Verder zullen politieke advertenties ook een duidelijk label meekrijgen en worden ze 7 jaar in een database bijgehouden. Zo blijft het voor langere tijd duidelijk wie er betaalde voor de advertentie.
  • “Digitale communicatie evolueert zo snel dat het heel moeilijk is om vanuit wetgeving continu mee te zijn met alles. De grote mastodonten, Facebook of Instagram bijvoorbeeld, hebben wel al veel initiatieven genomen. Zij hebben het targetten al moeilijker gemaakt”, weet Van Zandycke.
  • “Maar nu komt er ook vanuit Europees niveau een heel duidelijk wettelijk kader waar sociale mediabedrijven zich aan zullen moeten houden. Vroeger handelden bedrijven eerder vanuit eigen initiatief. Nu zal het eerder vanuit een verplichting zijn.”

Er zijn altijd achterpoortjes

Terugblik: Het Britse Cambridge Analytica verzamelde via Facebook de persoonlijke gegevens van ruim 87 miljoen gebruikers, zonder hiervoor toestemming te vragen. De gegevens werden vervolgens gebruikt voor advertenties. Meta, het moederbedrijf van Facebook, betaalde een schikking van 725 miljoen dollar.

  • Volgens de expert lost nieuwe regelgeving niet alles op: “Er zullen zeker bedrijven zijn die een achterpoortje vinden en er zullen zeker opties zijn die toch nog mogelijk maken wat de Europese Unie niet meer wil. Het zal altijd een kat-en muisspel zijn en een moeilijk evenwicht blijven.”
  • “Er moet meer aandacht naar sensibiliseren gaan. Ik zie dagelijks hoe weinig er geweten is hoe dat allemaal werkt”, vertelt Van Zandycke. “Het is weten dat wat je te zien krijgt, niet de realiteit is. Het is maar een beperkt deel, één frame. Het is een aandachtspunt voor ons allen, niet alleen in het onderwijs maar ook daarbuiten.”

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.