Welke koers kiest tankerrederij Euronav? Botsing tussen drie visies onvermijdelijk op cruciale vergadering

Welke koers kiest tankerrederij Euronav? Botsing tussen drie visies onvermijdelijk op cruciale vergadering
John Fredriksen, Alexander Saverys, Hugo De Stoop – foto’s Getty Images, CMB, Euronav

Deze namiddag vindt de langverwachte bijzondere aandeelhoudersvergadering plaats van Euronav, de Antwerpse olietankerrederij waar al maanden een machtsstrijd aan de gang is. De aandeelhouders krijgen drie uiteenlopende visies voorgeschoteld.

Euronav

Waarom is dit belangrijk?

Het wordt vooral uitkijken welke kandidaten verkozen raken in de raad van bestuur, die de nieuwe strategische koers van de tankerrederij zal moeten uitstippelen.

John Fredriksen

  • De opvallendste kandidaat-bestuurder is ongetwijfeld John Fredriksen, de van oorsprong Noorse miljardair en een van de zwaargewichten in de scheepvaartbusiness. Hij draagt ook een van zijn vertrouwelingen voor als bestuurder.
  • De 78-jarige magnaat wou aanvankelijk Euronav fusioneren met zijn tankerbedrijf Frontline. Dat fusiebedrijf zou dan meteen een van de wereldleiders in de olietankersector zijn. Maar Fredriksen blies die fusieplannen af.
  • Wie verwacht had dat hij de Antwerpse rederij helemaal zou loslaten, kwam bedrogen uit. Hij bouwde zijn belang verder op tot ongeveer 25 procent van Euronav. Maar het is niet duidelijk wat zijn plan voor Euronav is op de lange termijn.

De familie Saverys

  • De familie Saverys, de stichters van Euronav en ook de initiatiefnemers van de bijzondere algemene vergadering, wil niet weten van een fusie met Frontline en vindt Fredriksens focus op olietransport op lange termijn achterhaald.
  • Hun rederij CMB bezit eveneens 25 procent van Euronav.
  • De Antwerpse redersclan wil de huidige vijfkoppige raad van bestuur van Euronav helemaal vervangen en stelt zijn eigen vijftal voor, met als vaandeldrager Marc Saverys, de oprichter van Euronav en de vader van CMB-CEO Alexander.
  • Aanvankelijk legde de familie de nadruk op een mogelijke fusie van Euronav met CMB.Tech, de groene poot van CMB. Maar in zijn recent gelanceerde toekomstplan voor Euronav klinkt het genuanceerder. Het gaat om een tweestappenplan: “Euronav op kortere termijn voortzetten als een zelfstandige tankeronderneming en op langere termijn focussen op diversificatie en decarbonisatie.”

De huidige top van Euronav

  • Euronav-CEO Hugo De Stoop mag dan zelf niet in de raad van bestuur zetelen, hij is wel het gezicht van een derde strekking.
  • De Stoop en zijn management blijven een voorstander van de oorspronkelijke fusieplannen met Frontline probeerden zelfs via een arbitrageprocedure Fredriksen te dwingen tot een samensmelting. Maar die procedure draaide op niets uit.
  • De CEO zit ook op ramkoers van de familie Saverys, zo bleek een maand geleden uit een scherpe presentatie voor beleggers. Het CMB-plan voor Euronav omvat volgens hem “gebrekkige ideeën” en hij roept de aandeelhouders op om te verhinderen dat de Saverys-clan “via de achterdeur” de macht grijpt.
  • De Euronav-top stelt de aandeelhouders voor de huidige raad van bestuur te behouden en aan te vullen met telkens twee vertegenwoordigers van het kamp Fredriksen en het kamp Saverys. Dat is volgens De Stoop en co “de reflectie van de huidige aandeelhoudersstructuur”. De advieskantoren ISS en Glass Lewis scharen zich achter dat voorstel, dat vooral als doel heeft het tabula rasa-plan van de familie Saverys te counteren. (kg)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.