EU-lidstaten en autosector gekant tegen strengere uitstootnorm: “Afgezwakte Euro 7-norm is oplossing”

EU-lidstaten en autosector gekant tegen strengere uitstootnorm: “Afgezwakte Euro 7-norm is oplossing”
Osama Faisal/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Europa wil strengere uitstootnormen voor benzine- en dieselwagens, iets waar sommige lidstaten en de autosector zelf tegen gekant zijn. De nieuwe Euro 7-norm wordt te duur en te achterhaald genoemd. Business AM vroeg tekst en uitleg aan autojournalist Alain De Jong van Gocar.


Beluister hier het volledige interview met Alain De Jong:


Waarom is dit belangrijk?

Europa ondervindt tegenwind van de lidstaten om strengere uitstootnormen op te leggen. Tegelijk weet men zelf ook nog niet helemaal wat men concreet wil aanpakken.
  • De Jong legt uit: “De overgang naar elektrisch rijden staat voor 2035 gepland. Maar in de tussentijd blijven de klassieke wagens op benzine en soms nog diesel nog verder rijden. En daarvoor zijn er nieuwe strengere emissieregels gepland voor 2025, de zogenaamde Euro 7-norm.”
  • “Er was nog wat discussie over die norm, aan welke voorwaarden die juist moeten voldoen. Het ziet ernaar uit dat ze uiteindelijk afgezwakt zijn. Er zijn sommige landen die minder strenge regels willen, ook deels om hun eigen industrie te beschermen. Maar de regels zullen wel voor heel Europa gelden, want anders wordt het een heel moeilijke zaak.”

Een afgezwakte Euro 7-norm

  • “Er moeten heel grote investeringen gedaan worden om wagens nog schoner en zuiniger te laten functioneren. En dat is een moeilijke zaak voor de autoconstructeurs omdat zij ook al veel moeten investeren in de nieuwe elektrische wagens. De auto-industrie is niet zo happig om nog veel geld en tijd te investeren in de Euro 7-norm. Terwijl de Euro 6-norm, die nu geldt, ook al vrij schone wagens oplevert”, aldus De Jong.
  • “Er is een optie dat we heel dicht bij de huidige euro 6-norm blijven, of dat die zelfs wordt verlengd. Een iets afgezwakte Euro 7-norm is misschien wel de goede oplossing voor iedereen. Dan komen er toch schonere wagens, maar is het wel haalbaar voor de automerken om nog een nieuwe reeks wagens te lanceren de komende jaren.”

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.