Waar halen we onze diesel vanaf februari, nadat embargo op Russische olieproducten in werking treedt?

Waar halen we onze diesel vanaf februari, nadat embargo op Russische olieproducten in werking treedt?
Werknemers bij een raffinaderij – ATTILA KISBENEDEK/AFP via Getty Images

De Europese Unie (EU) zal vanaf 5 februari geen Russische olieproducten meer invoeren via zee. Rusland is de grootste leverancier van het goedje aan de Unie.

Why it matters: Hoewel de EU van plan is een enorme energietransitie teweeg te brengen, is de voorbije jaren gebleken dat het continent er maar niet in slaagt om van zijn verslaving aan fossiele brandstoffen af te raken. Zeker nu goedkope Russische energie geen optie meer is, valt op hoe afhankelijk het continent is van olie en gas.

De essentie: Vorig jaar importeerde de EU 220 miljoen vaten diesel uit Rusland, blijkt uit data die Bloomberg samenstelde, ofwel zo’n 40 procent van alle diesel. Om niet in een energiecrisis te belanden, moet Europa binnenkort andere leveranciers vinden van het goedje. 

  • De beste kandidaat is het Midden-Oosten. De voorbije maanden importeerde de EU een steeds groter aandeel diesel uit de regio. Bovendien worden in het Midden-Oosten een aantal nieuwe olieraffinaderijen gebouwd.
  • Er zijn ook al deals afgesloten tussen Europese landen en Arabische landen. In september ondertekende de Duitse bondskanselier Olaf Scholz bijvoorbeeld een deal met de Abu Dhabi National Oil Company, een van de grootste olieproducenten ter wereld, om diesel te leveren aan Duitsland. Ook uit Saudi-Arabië zal wellicht meer diesel naar Europa vloeien.
  • Verder zal ook de VS, dat intussen voor het eerst in de geschiedenis meer energie levert aan Europa dan Rusland, steeds meer diesel naar Europa exporteren. De voorbije maanden is de hoeveelheid die het land uitvoerde al fors toegenomen.
  • Ook China speelt een belangrijke rol. Volgens Trading Economics is de export uit China de voorbije maanden fors toegenomen. Tijdens de laatste drie maanden van 2022 exporteerde het land zelfs meer dan tijdens de eerste negen maanden. Niet al die diesel vloeit naar Europa, maar het hogere aanbod op de wereldmarkt zal er indirect voor zorgen dat het continent meer diesel kan opkopen.

het embargo

De achtergrond: Nadat Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel, reageerden de westerse landen door een aantal maatregelen aan te kondigen om de Russische schatkist uit te putten.

  • Vanaf 5 december 2022 trad een embargo op Russische ruwe olie die over zee wordt vervoerd in werking. Dat embargo geldt niet voor een handjevol Oost-Europese landen, waaronder Hongarije en Tsjechië.
  • Diezelfde dag werd een prijsplafond van 60 dollar per vat Russische ruwe olie ingevoerd. Rusland reageerde door te dreigen geen ruwe olie meer uit te voeren naar landen die zich daar aan houden. 
  • Vanaf 5 februari treedt dus de volgende stap in werking. Dan zullen ook geen geraffineerde aardolieproducten via zee meer kunnen geïmporteerd worden uit Rusland. Het gaat niet enkel om diesel, maar ook om andere geraffineerde producten zoals stookolie.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.