EU Commissie onderzoekt YouTube, Snapchat en TikTok over algoritmes voor het aanbevelen van inhoud


Key takeaways

  • De Europese Commissie wil informatie van YouTube, Snapchat en TikTok over hun algoritmen voor het aanbevelen van inhoud.
  • De commissie wil inzicht krijgen in de mogelijke impact van deze algoritmen op systeemrisico’s zoals verkiezingen, geestelijke gezondheid en bescherming van minderjarigen.
  • Techbedrijven moeten de gevraagde informatie voor 15 november indienen.

Op woensdag heeft de Europese Commissie informatie opgevraagd bij YouTube, Snapchat en TikTok over hun algoritmen voor het aanbevelen van inhoud. De commissie wil begrijpen hoe deze algoritmen werken en wat hun mogelijke impact is op verschillende systeemrisico’s.

Systeemrisico’s en risicobeperkende strategieën

Deze risico’s omvatten gebieden zoals verkiezingen, geestelijke gezondheid en de bescherming van minderjarigen. Daarnaast richten de verzoeken zich op de strategieën van de platforms om de invloed van hun aanbevelingssystemen op de verspreiding van illegale inhoud te beperken, waaronder de promotie van illegale drugs en haatzaaiende taal.

Specifieke vragen aan TikTok

Er werden specifieke vragen gesteld aan TikTok over de maatregelen die zijn genomen om manipulatie door kwaadwillenden te voorkomen en om risico’s in verband met verkiezingen en het publieke debat te verminderen. De techbedrijven moeten de gevraagde informatie voor 15 november indienen. Na deze deadline zal de Europese Commissie de vervolgacties bepalen, die boetes kunnen inhouden. Dit initiatief volgt op eerdere inbreukprocedures die zijn gestart onder de Digital Services Act (DSA), een verordening die grote technologiebedrijven dwingt om meer verantwoordelijkheid te nemen bij het aanpakken van illegale en schadelijke inhoud op hun platforms. Er lopen al procedures in verband met aanbevelingen van Meta’s Facebook en Instagram, AliExpress en TikTok.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.