Er rijdt voortaan weer een nachttrein op het Belgische spoornet. Vanuit de Oostenrijkse steden Innsbruck en Wenen zal de Nightjet immers twee keer per week een verbinding met Brussel-Zuid verzorgen. De reis zal ongeveer veertien uur in beslag nemen.
Zeventien jaar geleden werd de laatste nachttrein op het Belgische spoornet afgeschaft.
Netwerk
De Österreichischen Bundesbahnen (ÖBB) baat al langer een netwerk van nachttreinen uit. Naast bestemmingen in eigen land, zijn er ook treinen naar onder meer Duitsland, Italië en Zwitserland. In oktober vorig jaar werd bekend dat ook België aan dat netwerk zou worden toegevoegd.
De treinen vertrekken zondagavond en woensdagavond in Innsbruck en Wenen. In de Duitse stad Nürnberg worden de twee stellen samengevoegd om als één geheel de reis naar België verder te zetten.
Op het Belgische spoornet zijn er stopplaatsen voorzien in Luik, Brussel-Noord en Brussel-Zuid. In omgekeerde richting kunnen reizigers op maandag en donderdag op de Nightjet stappen. Die treinen stoppen onder meer in München, Passau of Linz. De goedkoopste tickets voor de trein kosten 29,90 euro. Daarvoor kan men echter enkel over een zitplaats beschikken.
Test
De nieuwe verbinding zal gedurende een jaar worden uitgetest. Volgende zomervakantie zou de trein niet rijden. Het netwerk nachttreinen van de ÖBB reikt nu tot in Brussel, Hamburg, Berlijn, Zürich, Venetië, Milaan en Verona. Eind dit jaar wordt daaraan ook Amsterdam toegevoegd.
De ÖBB was nog de enige West-Europese spoormaatschappij die op nachttreinen beroep deed. Het voorbije decennium zetten onder meer Zwitserland, Duitsland en Frankrijk hun nachttreinen uit dienst.
De ÖBB gelooft echter in het project. Jaarlijks maken ongeveer 1;4 miljoen mensen een reis met de Oostenrijkse Nightjet.