Er rijden voortaan ook treinen tussen Abu Dhabi en Dubai

In de Verenigde Arabische Emiraten (UAE) is het laatste traject van een spoorverbinding tussen Abu Dhabi en Dubai gelegd. De betrokkenen hebben het daarbij over een mijlpaal in het grootste infrastructuurproject dat ooit in de emiraten is opgezet. Etihad Rail is verantwoordelijk voor de aanleg en de uitbating van de spoorweg.

De spoorlijn die de twee emiraten verbindt, is 256 kilometer lang. De aanleg van spoorlijn vergde 47 miljoen uur werk.

Nationaal spoornet

Vanuit deze verbinding moet uiteindelijk een spoornet over de rest van de emiraten kunnen worden uitgebouwd. Daarmee zou in de Verenigde Arabische Emiraten eindelijk een nationaal spoorwegnet worden uitgebouwd. Dit UAE Railway Programme maakt deel uit van een grote investeringsportefeuille van ongeveer 50 miljard dirham (12,5 miljard euro) die de emiraten willen doorvoeren.

“De voltooiing van de hoofdlijn van het UAE National Rail Network tussen Dubai en Abu Dhabi vormt een belangrijke scharnierfase in de uitbouw van het nationale spoorproject”, benadrukte sjeik Maktoum bin Mohammed, minister van Financiën van Dubai.

“Dit project moet alle emiraten van het land met elkaar verbinden, het nationale transport vergemakkelijken en de goederenstromen tussen de verschillende industriële en economische centra verbeteren.”

Bij de aanleg van de spoorlijn moesten 29 bruggen worden gebouwd. Daarnaast dienden zestig overwegen te worden aangelegd, terwijl tevens constructies boven 137 afwateringskanalen werden voorzien. In totaal moest daarbij 46 miljoen kubieke meter worden verplaatst. Bij de werken waren 13.300 werknemers betrokken.

Veranderende transportlandschap

Analisten zeggen dat de spoorlijn tevens een weerspiegeling vormt van het veranderende transportlandschap in de emiraten.

“Sinds de oprichting van de Verenigde Arabische Emiraten vijftig jaar geleden is een groot gedeelte van de ontwikkeling van het land gekoppeld aan de terreinwagen”, merken ze op. “Zonder die moderne werkpaarden zou de plotselinge ontwikkeling van het land tijdens de tweede helft van de twintigste eeuw veel langer hebben aangesleept.”

“Auto’s vormen in de emiraten momenteel nog steeds de ruggengraat van het binnenlands transport. Maar daarin komt stilaan verandering. Het openbaar vervoer wint in de lokale samenleving steeds meer aan belang.”

“In de steden zijn bussen inmiddels een normaal verschijnsel geworden. De metro van Dubai bereikte drie jaar geleden met het vervoer van meer dan 200 miljoen mensen eveneens een mijlpaal.”

“Er is echter meer dan alleen de ontwikkeling in het transport”, stippen de analisten nog aan. “Het concept maakt deel uit van een nieuw denken in de emiraten over het stadsontwerp en de organisatie van megaprojecten, waarbij in sommige gevallen ook gestreefd wordt naar de creatie van steden van de toekomst met een diverse, groeiende bevolking.”

“Etihad Rail sluit zich aan bij een aantal andere projecten in het land die een meer inclusieve en efficiënte stedelijke omgeving creëren. Andere voorbeelden daarvan zijn de bouw van een monorail in Sharjah of de introductie van een groter aantal voetgangerszones en fietsroutes als onderdeel van het stedelijke masterplan van Dubai.”

Meer