Er komt tegen de zomer van 2022 een rechtstreekse treinverbinding tussen het Zweedse Malmö en Brussel. Wie dat traject vandaag aflegt moet nog overstappen in Kopenhagen, Hamburg en Keulen.
In een persbericht zegt de Zweedse overheid ‘dat Europese steden op het continent makkelijk bereikbaar moeten zijn met klimaatvriendelijke alternatieven’. Daarom investeert de Zweedse overheid in nachttreinen naar Europese steden. Op die manier wil ze burgers mogelijkheden bieden om collectief te reizen met een beperkt klimaatimpact.
De regering heeft de Zweedse vervoersadministratie daarom opdracht gegeven om op uiterlijk 1 augustus 2022 een aanbesteding uit te voeren die nachttreinverkeer tussen Malmö en Brussel enerzijds en Stockholm en Hamburg anderzijds tot stand brengt.
‘Trans-European Express’
Denemarken steunt het initiatief. Ook in Duitsland gaan stemmen op om een soort ‘Trans-European Express’-initiatief in het leven te roepen. Op die manier wil men internationaal treinverkeer gaan promoten.
Zweden werkt ondertussen aan een plan dat moet toelaten zes jaar lang beide trajecten te financieren. Zweden maakt naast Oostenrijk, Zwitserland en Nederland deel uit van een informele coalitie die een transcontinentaal nachttreinnetwerk wil uitbouwen als alternatief voor vliegtuigreizen.
Nachttreinen werden binnen de EU de voorbije jaren steeds zeldzamer. In 2014 voerde Deutsche Bahn nog een directe verbinding tussen Berlijn en Parijs af. De Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB lanceerde eerder dit jaar nog wel een directe verbinding tussen Wenen en Brussel. Ze werkt ook aan een afzonderlijke dienst die de Oostenrijkse hoofdstad met Amsterdam moet verbinden.