Key takeaways
- De CO2-belasting in Duitsland zal bijna verdubbelen, van 30 euro per ton in 2023 naar 55 euro per ton in 2025.
- Huishoudens en bedrijven die afhankelijk zijn van benzine, diesel, stookolie of aardgas krijgen te maken met aanzienlijke financiële uitdagingen als gevolg van de verhoogde belasting.
- De AfD is de enige oppositiepartij die consequent tegen de CO2-belasting is.
Eind 2025 zal de Duitse CO2-belasting stijgen van het huidige tarief van 45 euro per ton naar 55 euro. Deze escalatie zal aanzienlijke gevolgen hebben voor de energiekosten van zowel consumenten als bedrijven. In slechts twee jaar tijd zal de belasting op CO2 bijna verdubbelen, van 30 euro per ton in 2023.
Financiële last
Deze verhoging is niet de enige financiële last. De CO2-belasting is ook onderworpen aan een belasting op de toegevoegde waarde (BTW) van 19 procent. Hierdoor krijgen huishoudens en bedrijven die afhankelijk zijn van benzine, diesel, stookolie of aardgas te maken met aanzienlijke financiële uitdagingen. Een liter benzine wordt 4,3 cent duurder door de CO2-belasting, terwijl de dieselprijs met 4,7 cent per liter stijgt. De verwarmingskosten zullen ook drastisch stijgen; elke kilowattuur gas zal met 0,21 cent stijgen, wat leidt tot een totale stijging van 1,21 cent ten opzichte van het niveau van voor de CO2-belasting. De prijs van stookolie zal met 17,5 cent per liter stijgen, wat gevolgen heeft voor veel huishoudens.
Politieke gevolgen
Deze aanzienlijke prijsstijgingen zullen waarschijnlijk de populariteit van de huidige SPD-Greens-FDP coalitieregering, die later deze maand voor een motie van wantrouwen staat, verder doen afnemen. Een succesvolle motie van wantrouwen zou het parlement ontbinden en binnen 60 dagen nieuwe verkiezingen uitlokken. Hoewel de CDU-partij van Friedrich Merz momenteel de leiding heeft in de peilingen, blijft het onduidelijk of een nieuwe regering onder hun leiding de koers van de CO2-belasting zou wijzigen. De AfD is de enige oppositiepartij die consequent tegen de belasting is.
Wereldwijde energiekosten en inkomsten
De CO2-belasting zal in 2026 65 euro per ton bedragen, waardoor er mogelijk een onhoudbare energiekostenkloof ontstaat tussen Duitsland en andere landen. Duitse burgers en bedrijven worden steeds ontevredener nu de energieprijzen de pan uit rijzen. Ondertussen heeft de regering-Trump zich sterk geëngageerd om energie in de VS betaalbaarder te maken.
Overheidsinkomsten
De CO2-belasting genereert aanzienlijke inkomsten voor de overheid. Alleen al in 2023 vloeide er meer dan 18 miljard euro in de overheidskas, met 10,7 miljard euro afkomstig uit de nationale emissiehandel voor warmte en transport. De inkomsten in deze sector stegen met 67 procent ten opzichte van 2022, terwijl de inkomsten uit de Europese emissiehandel met 12 procent toenamen tot 7,7 miljard euro.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!