Afgelopen weekend landde Elon Musk met zijn privéjet op de Londense luchthaven Luton en volgens The Daily Telegraph was dat niet zomaar voor een bezoekje. De baas van Tesla zou op zoek zijn naar een locatie voor een nieuwe megafabriek.
Hoewel het bezoek een goed bewaard geheim moest blijven, kwam maandag het nieuws naar buiten dat er door Tesla geboden was op een stuk land van 250 hectare. Er zou een fabriek gebouwd worden die een significante boost zou geven aan de elektrische auto-industrie van het Verenigd Koninkrijk.
‘In normale omstandigheden krijgen we veel meer tijd om dit soort zaken te behandelen en is er ook communicatie met de potentiële koper’ vertelde een woordvoerder van de lokale autoriteiten. Er werd dus niet verteld over welk bedrijf het ging en het was duidelijk dat er geen tijd te verliezen viel.
Onduidelijkheid
Al snel werd het verband gelegd tussen het korte bezoek van Elon Musk en het mysterieuze bod op dat grote stuk land. Al moeten we die vermoedens toch met een grote korrel zout nemen want eerder in 2019 vertelde Elon Musk in een interview dat hij geen risico wou nemen in verband met heel de Brexit-situatie.
Die uitspraak is ondertussen twee jaar oud en Elon Musk zou zichzelf niet zijn, moest hij af en toe compleet van mening veranderen over een bepaald onderwerp. Musk nam eerder deze maand een nieuwe ‘Head of Public Policy and Business Development’ aan. Natahsa Mahmoudian zal in het VK aan de slag gaan en zal vooral in de Britse lobbywereld een sterke pion worden voor Elon Musk en zijn bedrijf.
Puur toeval?
Ook ging hij vorig jaar nog in gesprek met de Engelse overheid over een uitrol van zijn Starlink-internetsysteem dat heel het Britse eiland zou kunnen voorzien met gigasnel en veilig internet. Het is dus duidelijk dat Musk zijn kar de laatste jaren toch wat gekeerd heeft en openstaat voor een mogelijke samenwerking met het VK.
Niet toevallig vloog Musk na zijn bezoek meteen door naar Berlijn waar op dit moment een Tesla-megafabriek wordt gebouwd. Mede door de coronacrisis heeft de bouw van die fabriek heel wat vertraging opgelopen, en zo ook de productie van nieuwe Tesla-modellen en batterijen.
Vorig jaar was Musk niet te spreken over die vertragingen. ‘Het probleem ligt vooral aan de bureaucratie van Duitsland. Op dit moment kan het daar zeker en vast beter,’ gaf de Zuid-Afrikaanse techmiljardair mee.
Als de Duitse fabriek op volle toeren zou kunnen draaien, zou dat goed zijn voor een verdubbeling van de productiecijfers. Van 500.000 Tesla’s per jaar naar een miljoen per jaar, dus. Een nieuwe megafabriek in het VK zou die cijfers nog een stevig duwtje in de rug kunnen geven.
(evb)