Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische wagens, geeft zijn ambitie op om een producent te worden van een elektrische wagen voor de massa’s. Elon Musk, de wispelturige CEO van het bedrijf, gaf tijdens het weekeinde toe dat het bij de actuele productie-aantallen onmogelijk zou zijn om een Model 3 te verkopen voor 35.000 dollar. Twee jaar geleden had Musk dat nochtans met veel fanfare aangekondigd.
“Tesla zou dan verlies draaien en failliet gaan”, zei Musk. Tegelijkertijd stelde hij een nieuwe versie van het Model 3 voor dat 78.000 dollar moet gaan kosten. Meer dan het dubbele dus.
Het bedrijf heeft ook pogingen opgegeven om een versie van het Model 3 te maken die 50.000 dollar moet kosten. Maar indien het Model 3 nu eerder als een Maserati dan als een Chevrolet (dat een elektrische wagen in de markt gaat zetten die 36.000 dollar gaat kosten) geprijsd wordt, heeft dat uiteraard een reeks gevolgen.
© Cameron Osborn/ Unsplash
Voorschotten Model 3
Ten eerste is er de beurswaardering van Tesla, die bijna 50 miljard dollar bedraagt en die steunt op de overtuiging dat Musks bedrijf de globale auto-industrie op haar kop zou zetten, eerder dan dat het bedrijf een producent van niche elektrische luxewagens zou worden. Uiteraard heeft ook zo’n bedrijf waarde, maar niet de waarde die Tesla vandaag heeft.
Dan zijn er de naar verluidt 500.000 Tesla-fans die een voorschot van 1.000 dollar hebben betaald voor een wagen die – naar hen was beloofd – 35.000 dollar zou gaan kosten. Hoe veel van deze mensen kunnen zich veroorloven nu het dubbele van dat bedrag neer te gaan tellen? Probleem is dat deze recupereerbare voorschotten een derde van alle cash vertegenwoordigen die Tesla nog in kas heeft en het bedrijf naar eigen zeggen 1 miljard dollar per kwartaal ‘verbrandt’.
Maar als Tesla zijn ambities voor de massamarkt opbergt is het vooral de beurswaardering die menige beleggerswenkbrauw zal doen fronsen.
466.000 vs 27.000
Hoewel die waardering nu al 30% lager ligt dan een jaar geleden kent ze nog altijd 466.700 dollar toe aan elke auto die Tesla vorig jaar verkocht. Dat is 16 keer meer dan de 27.700 dollar die op een BMW worden geplakt.
Tesla vertelt niet hoeveel mensen die een voorschot hebben betaald enkel geïnteresseerd waren in de goedkoopste versie van het Model 3. Ook kan het maanden duren vooraleer klanten die afhanken hun voorschot terugkrijgen. Een voorschot dat vandaag wordt teruggeclaimd kan pas in november in de boeken opduiken, wanneer Tesla zijn kwartaalresultaten bekendmaakt.
De massamarkt opgeven is dus ongetwijfeld de beste oplossing voor Tesla, niet voor de aandeelhouders.
© Getty Images