Elektrische auto’s in Europa: Belgen bij de grootste kopers; Italianen minder fan

Terwijl de Europese automarkt in 2022 kromp, bleef het aandeel van elektrische voertuigen groeien. Tussen de 27 Europese lidstaten waren er wel grote verschillen.

Waarom is dit belangrijk?

Tegen 2035 zal de verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor in de Europese Unie verboden zijn. Alle autofabrikanten breiden daarom het aanbod van elektrische voertuigen fors uit (hybride en volledig elektrisch), al blijven de prijzen tamelijk hoog.

In het nieuws: De cijfers voor 2022 zijn bekend.

Elektrische voertuigen

Cijfers op Europees niveau:

  • In totaal waren elektrische voertuigen goed voor 12,1 procent van alle verkopen in 2022 binnen de EU.
    • Dit komt overeen met iets meer dan 1,1 miljoen wagens. Dit hield een stijging in van maar liefst 28 procent tegenover 2021 toen EV’s 9,1 procent uitmaakten van alle verkopen.
  • Ook hybride voertuigen (HEV) en plug-in hybrides (PHEV) werden populairder, zij het in iets mindere mate.
    • In 2022 werden er in de EU iets meer dan 2 miljoen HEV’s verkocht (+8,6 procent). Goed voor een marktaandeel van 22,6 procent.
    • Van de PHEV’s werden er 875.000 verkocht, of 9,4 procent van het aandeel.

Cijfers per land:

  • Het land waar elektrische voertuigen het meeste stegen in populariteit was Cyprus: (+380 procent).
    • De top 5 wordt vervolledigd door Letland (+158 procent), Bulgarije (+131 procent), Roemenië (+83 procent), Ierland (+81 procent) en België (+66 procent).
    • In 2022 werden er in ons land 37.638 EV’s verkocht.
    • Oostenrijk (+2,4 procent) en Kroatië (+1,3 procent) waren het minst gebeten door elektrische voertuigen.
    • Slechts in één land deden ze het slechter: Italië had een dalende omzet van 27 procent.
  • Voor hybride voertuigen zien we dezelfde landen terug aan de leiding: Cyprus, België en Letland. Zo werden er in ons land vorig jaar 27.472 wagens verkocht.
    • In Oostenrijk, Finland, Hongarije en Slovenië daalde het aantal.

Modellen met een verbrandingsmotor

Cijfers op Europees niveau:

  • Voor benzine- en dieselauto’s was 2022 een slecht jaar.
    • Er werden iets meer dan 3,3 miljoen benzinewagens verkocht, wat neerkomt op een daling van 12,8 procent op een jaar tijd. Hun marktaandeel daalde van 39,9 procent in 2021 naar 36,2 procent in 2022.
    • Voor dieselwagens kijken we naar een verkoop van 1,5 miljoen. De daling is er met 19,7 procent nog opvallender. Het marktaandeel viel van 19,6 procent (2021) naar 16,4 procent (2022).

Cijfers per land:

  • Voor benzinewagens daalde de verkoop in een twintigtal landen. De zwaarste dalingen deden zich voor in Zweden, Finland en Litouwen.
    • België kende eveneens een verminderde verkoop van 10 procent tot 179.056.
  • Qua dieselwagens was Bulgarije het enige land waar de verkoop steeg (+5 procent).
    • In Cyprus was er een enorme daling (-61 procent), maar ook Denemarken (-44 procent) en Finland (-35 procent) kenden een forse daling.
    • In België maakten minder dan 60.000 wagens het aandeel uit van de verkoop, een daling van 34 procent.

(dv/as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.