Elektrische bedrijfswagen: drie op de tien benzine- of dieselrijders niet bereid om over te stappen

Een grote groep werknemers met een bedrijfswagen ziet het niet zitten om over te schakelen op een elektrische auto, zoals de federale regering dat wil. Dat blijkt uit een bevraging van HR-dienstverlener Securex.

De situatie vandaag. De steekproef door Securex bij 1.512 werknemers in een representatief staal van de Belgische bedrijven maakt duidelijk dat de elektrische modellen een minderheid van alle salariswagens uitmaken:

  • Ruim 16 procent van de werknemers, dus ongeveer 1 op de 6, beschikt over een bedrijfswagen.
  • In 17 procent gaat het om een elektrische wagen.
  • Hybride modellen scoren iets beter: 18 procent.
  • Dat betekent dus dat de ruime meerderheid van de salariswagens, ongeveer 65 procent, op benzine of diesel rijdt. In het totale wagenpark van België ligt dat aandeel overigens nog veel hoger.

Waar de regering naartoe wil. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. Dat besliste de federale regering in mei. “Benzine- en dieselauto’s vervangen door elektrische auto’s zal niet verplicht worden voor bedrijven, maar aangezien de belastingaftrek voor dit soort voertuigen vanaf 2026 zal verdwijnen, valt de komende 5 jaar een massale aanpassing te verwachten”, voorspelt Securex.

Maar veel benzine- of dieselrijders staan weigerachtig. De ondervraagde werknemers zijn erg verdeeld over de overstap naar een elektrische wagen, die hen binnenkort mogelijk opgedrongen wordt:

  • Van de werknemers die op dit moment met een bedrijfswagen op diesel of benzine rijdt, is slechts 27 procent bereid om vandaag voor een elektrische auto te kiezen.
  • Een grotere groep, 31 procent, ziet dat niet zitten. Er is geen verschil waar te nemen tussen de regio’s of de genders van de respondenten.
  • De grootste groep, 42 procent, is bereid om over te stappen op elektrische aandrijving, maar wel onder bepaalde specifieke voorwaarden.

De grootste zorg: infrastructuur en rijbereik. Uit de feedback van die laatste groep twijfelaars blijkt dat velen zich zorgen maken over voldoende en snelle laadstations en de mogelijkheden om de wagen thuis of op het werk op te laden.

  • 51 procent van de twijfelaars wil de garantie dat er voldoende oplaadpunten zijn en 62 procent wil garanties hebben dat de auto voldoende actieradius heeft voor courante professionele verplaatsingen.
  • Ook de impact op de portemonnee is een belangrijk element: 31 procent wil zeker zijn dat de elektrische auto voor hen niet meer zal kosten dan een wagen op benzine of diesel.
  • Slechts 17 procent stelt zich vragen bij het werkelijke milieueffect van een elektrische omschakeling.
  • Waar ook veel vragen over komen: is een elektrische wagen wel betrouwbaar en kan ik tijdens de vakantie over een andere wagen beschikken voor langere afstanden?

Laadpalen gezocht. “Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de infrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden”, besluit onderzoekster Heidi Verlinden van Securex. “De overheid moet een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken.”

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten