Einde van een tijdperk: IKEA verwijst papieren catalogus naar prullenmand

Woonwarenhuis IKEA zal zijn iconische catalogus niet meer op papier uitbrengen. Dat meldt de Zweedse keten zelf.

Volgens IKEA is een papieren versie niet meer gepast in een digitale wereld. Een onlineversie past wel nog in de leefwereld van de klanten en vervult de noden ook.

70 jaar jong

De catalogus vond 70 jaar lang zijn weg naar de brievenbussen. In 2016 printte IKEA er nog 200 miljoen, in 69 versies. Die werden verspreid naar flatpackliefhebbers in 50 landen en 32 talen.

In 1951 werd de allereerste IKEA-catalogus gelanceerd. Tot 2000 bleef het boekje de enige manier om een overzicht te krijgen van alles in IKEA, toen werd ook de website geboren. In 2001 kon u al online winkelen bij de meubelgigant, toch als u in Zweden of Denemarken woonde.

De laatste jaren lazen steeds minder mensen de IKEA-catalogus en kochten ze steeds meer online. Daarom heeft IKEA ‘de emotionele maar rationele beslissing genomen om op een respectvolle manier de succesvolle carrière van de catalogus te beëindigen’.

Allemaal digitaal

De catalogus van IKEA mag dus op pensioen en dat lijkt het digital-only tijdperk van de winkel in te luiden. IKEA is al even aan een digitale transformatie bezig. De onlineverkoop van onder andere Billy-kasten en Lack-tafeltjes zat vorig jaar stevig in de lift. Die ging met 45 procent omhoog.

Tegelijk kreeg ikea.com nooit meer bezoekers. Maar liefst 4 miljard mensen zochten meubels op de site. Er kwam ook een nieuwe app en meer digitale dienstverlening. Daarnaast blijft er een focus op fysieke winkels, met onder andere 50 nieuwe exemplaren in het vooruitzicht. Er komt ook een tweedehandsmarkt in lokale IKEA’s.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.