E-commerce boomt, maar Ikea behoudt focus op fysieke winkels

Ikea België heeft de internetverkoop tijdens de coronacrisis zien verdubbelen. Toch blijft de meubelketen in ons land inzetten op fysieke winkels, zo benadrukt de topman van Ikea België, André Schmidtgall, donderdag.

Tijdens de eerste helft van het gebroken boekjaar, dat loopt van september tot augustus, presteerde Ikea in België ‘ver boven verwachting’ met een omzetgroei rond de 6,5 procent. ‘Dat was ver boven onze doelstelling’, zegt Schmidtgall.

Nieuwe topman en dan corona

De coronapandemie gooide echter meteen roet in het eten voor de Duitser, die eind januari aan het hoofd van Ikea België kwam te staan. De acht fysieke winkels moesten vanaf midden maart bijna acht weken lang dicht. ‘Ik had nooit verwacht dat ik op een bepaald moment verantwoordelijk zou zijn voor een land waar alle winkels gesloten zijn.’

De omzet kwam voor het volledige boekjaar uiteindelijk uit op 930,5 miljoen euro, een daling met 4,8 procent. De terugval bleef dus beperkt en Schmidtgall spreekt van een ‘geweldig’ resultaat. ‘Ik ben supertrots op hoe onze medewerkers zijn omgegaan met deze crisis en toch dit hoge cijfer hebben kunnen bereiken.’

E-commerce

Vooral e-commerce speelde daarbij een grote rol. Het aandeel van de internetverkoop in de omzet van Ikea België verdubbelde van iets meer dan 5 procent in het vorige boekjaar tot 10,8 procent nu. ‘De verschuiving van het consumentenpatroon was enorm’, aldus Schmidtgall. De meubelketen hervormde ook de ‘Click & Collect’-dienst tot een formule waarbij klanten hun bestelling volledig contactloos ophalen op de parking en voerde ook de mogelijkheid in voor klanten om bijvoorbeeld keukens op afstand te ontwerpen.

Ondanks het grote succes van die maatregelen, blijft het voor Ikea wel belangrijk om te investeren in fysieke winkels, die sinds de heropening zowat 20 procent minder bezoekers over de vloer krijgen. ‘De winkels zijn enorm belangrijk’, benadrukt Schmidtgal. ‘Maar we kunnen wel nadenken over welke investeringen we kunnen doen om meerwaarde toe te voegen.’

Hij denkt onder meer aan het ‘herbestemmen van delen van de winkels voor distributie’. De topman wijst ook naar het succes van de restaurants in ons land, die sinds september weer gefaseerd heropenen.

Meer