“Efficiënter en minder geluidshinder”: Nederlandse luchthavens schakelen over op innovatieve satellietnavigatie

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) schakelt helemaal over op satellietnavigatie. Vliegtuigen navigeren dan met een gps-signaal van en naar de start- en landingsbanen, in plaats van fysieke bakens op de grond. De voordelen? Efficiëntere vliegroutes en minder geluidshinder.

Bij satellietnavigatie gebruikt de piloot van een vliegtuig voorgeprogrammeerde punten in de navigatiecomputer. Zo kunnen vliegtuigen onder meer blijven landen op de landingsbanen die de minste geluidshinder opleveren, ook als het instrument landingssysteem (een radionavigatiesysteem dat vliegtuigen helpt om een landingsbaan te naderen) van een baan niet beschikbaar is.

Minder geluidshinder

Doordat LVNL bij het ontwerpen van nieuwe vliegroutes niet meer afhankelijk is van navigatiebakens op de grond, wordt het ook mogelijk om efficiëntere vliegroutes te ontwikkelen. Vliegtuigen kunnen bij nieuwe vliegroutes exacter gaan vliegen naar luchthavens in Nederland en waar mogelijk om woonkernen heen. Daarbij wordt de daling van vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen, wat leidt tot minder geluidshinder.    

“Met de overstap naar satellietnavigatie zorgt LVNL ervoor dat het ontwerp van vliegroutes flexibeler wordt, zodat luchtvaartmaatschappijen efficiënter kunnen gaan vliegen”, zegt Michiel van Dorst, CEO van LVNL. “Dit zorgt voor minder brandstofverbruik, het terugdringen van geluidshinder en draagt bij aan de toekomstige herindeling van ons luchtruim.”

Vliegroutes verkorten

Volgens LVNL wordt  met satellietnavigatie ook invulling gegeven aan de plannen van de Europese Commissie om alle luchtruimen binnen Europa beter op elkaar te laten aansluiten. Hiermee kunnen de vliegroutes tussen landen flink worden verkort, klinkt het.

“Nu satellietnavigatie de norm is, worden verschillende navigatiebakens op de grond buiten gebruik gesteld”, zegt LVNL. “Dit draagt bij aan de verduurzaming, want het afstoten van de bakens scheelt energiegebruik en onderhoudskosten.” Alleen de bakens bij de vliegvelden van Rotterdam, Schiphol, Eelde en Maastricht blijven in gebruik.

Lees ook: Op Schiphol start een test met zelfrijdende bagagerobots

(jvdh)

Meer