Autobatterijen die in vijf minuten volledig kunnen worden opgeladen, zijn voor het eerst van de band gerold. ‘Het knelpunt voor het extra snel opladen is niet langer de batterij.’
De nieuwe lithium-ion batterijen werden door het Israëlische bedrijf StoreDot ontwikkeld en worden geproduceerd in China. StoreDot werkt aan technologie om nog sneller laden mogelijk te maken en maakt ook snel oplaadbare batterijen voor smartphones, drones en scooters.
Daimler, BP, Samsung en TDK hebben allemaal StoreDot geïnvesteerd, dat tot nu toe 130 miljoen dollar (107 miljoen euro) heeft opgehaald. In 2020 werd het bedrijf gekroond tot Bloomberg New Energy Finance Pioneer.
Bereik
Hun nieuwe autobatterij kan in vijf minuten volledig worden opgeladen, al zijn hiervoor wel veel krachtigere laders nodig dan degene die nu worden gebruikt. Tegen 2025 wil StoreDot batterijen leveren waarmee je 160 kilometer kan rijden na slechts vijf minuten opladen.
‘Het grootste obstakel voor het gebruik van elektrische voertuigen is niet langer de kosten, maar de angst van bereikbaarheid’, zegt Doron Myersdorf, CEO van StoreDot, aan de Britse krant The Guardian. ‘Je bent ofwel bang dat je vast komt te zitten op de snelweg, ofwel dat je twee uur lang in een oplaadstation moet zitten. Maar als de ervaring van de bestuurder precies hetzelfde is als het tanken van een benzinewagen, verdwijnt deze angst.’
‘Een lithium-ion batterij die je in vijf minuten kan opladen, werd als onmogelijk beschouwd’, aldus Myersdorf. ‘Maar we brengen geen prototype uit een laboratorium uit, we brengen proefexemplaren uit afkomstig van een productielijn. Dit toont aan dat het haalbaar is en dat het commercieel klaar is.’
Dezelfde kostprijs
De StoreDot-batterij vervangt grafiet, dat in huidige lithium-ion batterijen gebruikt wordt, door halfgeleider nanodeeltjes waarin de ionen sneller en gemakkelijker kunnen overgaan. Volgens Myersdorf zullen de kosten van de nieuwe batterij dezelfde zijn dan die van de huidige lithium-ion batterijen.
‘Het knelpunt voor het extra snel opladen is niet langer de batterij’, zegt hij. Volgens Myersdorf is de volgende stap het verbeteren van de laadstations en de elektriciteitsnetten die deze van stroom voorzien.
Lees ook: