Een jaar na de overname verliest Twitter (X) op alle fronten

Het gaat niet goed met X. De daling van het bezoekersverkeer is geen duik geweest – er zijn onderweg maandelijkse stijgingen geweest – maar de algemene trend is neerwaarts, zegt Similarweb.

In het nieuws. In september was het wereldwijde webverkeer naar Twitter.com al met 14 procent gedaald. Het verkeer voor adverteerders daalde nog harder.

  • Dat is in tegenspraak met wat eigenaar Elon Musk onlangs nog beweerde, namelijk dat het verkeer nog nooit zo hoog is geweest.
  • In de VS, goed voor een kwart van het webverkeer, is het aantal bezoeken met 19 procent gedaald.
  • De trend was vergelijkbaar in andere landen: -11,6% in het Verenigd Koninkrijk, -13,4% in Frankrijk, -17,9% in Duitsland en -17,5% in Australië.
  • Het mobiele dataverkeer daalde 17 procent op jaarbasis voor iOS en Android in de VS. Wereldwijd is het Android-gebruik gedaald tot 14,8 procent.
  • Het verkeer naar de berichten van Elon Musk in september steeg daarentegen met 96 procent op jaarbasis.

Zoom in. De daling is niet uniek voor X, ook andere toonaangevende sociale netwerken zien een achteruitgang.

  • Een uitzondering is TikTok, waarvoor het wereldwijde webverkeer in september met 22,8 procent procent toenam.
  • Gebruikers komen ook steeds minder vaak via Twitter op andere sites terecht. Drie jaar geleden kwam drie tot vier procent van het verkeer van de New York Times van verwijzingen van twitter.com, maar dat is de afgelopen maanden gedaald tot minder dan 1 procent.

Zoom out. Als X zijn plannen doorzet om voor nieuwe accounts 1 dollar registratiekosten te betalen, zal het gebruik vermoedelijk nog verder teruglopen. Op dit moment lopen er alleen testen in Nieuw Zeeland en de Filipijnen.

  • Daarnaast dreigt Elon Musk met een Europese blokkade vanwege de strenge regelgeving. Eerder riep Brussel het sociale netwerk op om nepnieuws dat wordt verspreid over Israël en Hamas te verwijderen. Dat is ook gebeurd.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.