Al voor de tweede keer komt de Nederlandse supermarktketen in het vizier van de Belgische Economische Inspectie voor zijn ‘1+2 gratis’-acties. Dat meldt de vakwebsite Gondola en bevestigt de FOD Economie.
Deze actie is van minder grote omvang dan de vorige. Toen verkocht het 28 producten voor langere tijd met korting, nu ging het maar over drie producten en alleen op donderdag 2 januari.
Net als in februari vorig jaar, start de inspectie een onderzoek omdat het in België verboden is om te verkopen met verlies. Dat leidt tot oneerlijke concurrentie, is de redenering. Een grote winkelketen kan zoiets makkelijker aan dan een kleine zelfstandige.
Gelijkaardig
Dit keer verkocht de keten twee gratis wasverzachters bij aankoop van één en hetzelfde met koffiekoeken en Ariel-wasproducten. ‘Of er effectief met verlies wordt verkocht, is niet zeker, maar omdat het een gelijkaardige actie is als de vorige keer komt er opnieuw een onderzoek’, zegt Chantal De Pauw, de woordvoerster van de FOD Economie. Vorig jaar bleek dat 2 van de 28 producten met verlies werden verkocht.
De actie lijkt een bescherming te zijn van Albert Heijn tegen de Nederlandse prijsbreker Jumbo, die sinds eind vorig jaar ook in België bestaat. Albert Heijn wil er zijn goedkope imago meer mee in de verf zetten.
Of er een straf komt en wat die zal inhouden, is nog niet duidelijk.