Belg vindt duurzaamheid belangrijk: “85 procent heeft enige tot sterke interesse”

Duurzaamheid is belangrijk voor de Belg. Dat blijkt uit een onderzoek van de Antwerp Business School. Professor Jan Beyne, docent Sustainable Management, nam Business AM mee door de resultaten en legde een paar markante feiten bloot.


Beluister hier het volledige gesprek met professor Beyne:


De essentie: Uit de bevraging blijkt dat Belgen duurzaamheid een belangrijk thema vinden, maar daar niet altijd naar handelen. Niet alleen jongeren zijn met het klimaat bezig. Tegelijkertijd blijft ook welzijn een grote factor.

  • Beyne: “We hebben duizend Belgen bevraagd: naar hun attitudes, kennis, belang en gedrag ten opzichte van duurzaamheid. Rationeel weten Belgen dat duurzaamheid belangrijk is. Mensen zijn mee met het verhaal, maar toch blijkt dat het gedrag vaak niet helemaal rijmt met de heersende attitudes en opinies in de samenleving.”
  • Wij dachten altijd dat jongeren een sterkere interesse zouden hebben in duurzaamheid. Maar we zien ook dat de gemiddelde Belg interesse heeft, in verschillende leeftijdssegmenten. 85 procent zelfs heeft enige tot sterke interesse. Die interesse wordt groter naarmate je hoger bent opgeleid of als je jezelf politiek als linkser definieert. Naast jongeren tonen ook ouderen een zekere interesse, zelfs wat meer bij de vijftigplus-bevolking. Daar zien we dat er een uitgesproken duurzaamheidsreflex is.
  • “We zien ook dat welzijn en gezondheid topprioriteiten zijn om op in te zetten tegen 2030. Dus zowel het sociale als het milieucomponent blijven heel belangrijk. Daarnaast zijn er andere elementen die eerder verrassend zijn”, haalt Beyne aan. “Klimaatangst is beperkt. We merken ook dat nog altijd 30 procent van de Belgen niet helemaal akkoord is met het feit dat mensen ook impact hebben op klimaatverandering. Het vertrouwen of het geloof richting bedrijven is eerder laag.” (as)
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.