De Italiaanse autobouwer Ferrari heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar opnieuw zijn normale productieniveau kunnen heropnemen. Door de uitbraak van de coronacrisis had de constructeur het kwartaal voordien zijn fabrieken en verdeelpunten moeten sluiten. Daardoor viel ook de verkoop tijdens die periode met de helft terug. Die achteruitgang kon de voorbije drie maanden echter sterk worden opgehaald.
Ferrari boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 888 miljoen euro. Dat betekende een daling met 3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
De winst steeg echter met 6,4 procent tot 330 miljoen euro. Dat verschil wordt toegeschreven aan de strategie van Louis Camilleri, topman van Ferrari, om in de portfolio van de Italiaanse autobouwer een grotere nadruk te leggen op duurdere modellen.
Sluiting
Ferrari leverde tijdens het derde kwartaal van dit jaar 2.313 wagens af. Dat vertegenwoordigde een daling met 6,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat komt volgens de autobouwer overeen met het productieplan dat werd ingevoerd nadat de activiteiten gedurende een periode van zeven weken werden opgeschort om de eerste golf van de coronapandemie te kunnen opvangen.
Ferrari zegt nog dat de uitbraak van de pandemie de productie met 2.000 wagens heeft afgebouwd. Het bedrijf zegt te verwachten dat ongeveer een kwart van dat verlies zal kunnen worden gerecupereerd.
De autoverkoop leverde het voorbije kwartaal een omzetgroei op, maar in de motorendivisie liepen de inkomsten met 4,4 procent terug. Voor die achteruitgang wordt vooral gewezen naar de autosport. De Formule 1 zag zich door de uitbraak van de coronacrisis verplicht om een aantal wedstrijden te schrappen. Daardoor konden de fabrieken van Ferrari minder motoren en componenten leveren.
De inkomsten uit sponsoring en allerhande commerciële activiteiten vielen eveneens terug. Het bedrijf zegt daarnaast ook minder bezoekers in zijn museum en winkels te hebben kunnen ontvangen.
Nieuwe modellen
In september lanceerde Ferrari met een krachtiger versie van de Portofino zijn eerste nieuwe model sinds de uitbraak van de coronacrisis. ‘De verkoop van de krachtiger modellen, waaronder de Monza, kende tijdens het derde kwartaal een stijging met 15 procent,’ aldus nog Ferrari. ‘Bovendien is ook alles klaar om tijdens het vierde kwartaal met de leveringen van de types SF90 Stradale en Roma te beginnen.’
Vorig jaar leverde Ferrari voor het eerst meer dan 10.000 eenheden af. Er werden dat jaar vijf nieuwe modellen gelanceerd.
De Italiaanse autobouwer zegt verder te verwachten dit jaar een omzet van minstens 3,4 miljard euro te kunnen boeken. Daarbij wordt tevens een operationele winst van ruim 1,1 miljard euro in het vooruitzicht gesteld.