Dunkin’ Brands, de eigenaar van de koffie- en donutketen Dunkin’ Donuts, houdt gesprekken met concurrent Inspire Brands over een mogelijke overname van die eerste. ‘Maar nog niets is zeker’, klinkt het in een persbericht.
In een korte mededeling bevestigde Dunkin’ Brands zondag het nieuws van The New York Times dat het gesprekken voert over een overname. ‘Het is nog niet zeker of we een akkoord zullen bereiken en we communiceren niet meer tot de gesprekken zijn beëindigd’, klinkt het.
Volgens The New York Times zou de deal 8,8 miljard dollar (7,4 miljard euro) waard zijn, wat 20 procent meer is dan de slotkoers op vrijdag, toen het nieuws uitlekte. Maandag steeg het aandeel echter 18 procent. Ondertussen kost een aandeel 102,32 dollar, wat het bedrijf op 8,4 miljard dollar waardeert. Dat is nog maar 4 procent onder de vermeende verkoopsprijs. Over het hele jaar steeg Dunkin’ Brands al 34 procent.
Corona
Dunkin’ zoekt opties om geld in het laatje te brengen, want de coronacrisis heeft de keten geen goed gedaan. Thuiswerken heeft de koffie- en eetgewoontes van mensen helemaal door elkaar geschud en de verplichte sluitingen hebben ook niet geholpen. De omzet ging in het tweede kwartaal 18,7 procent lager, al konden de drive-instraten wel het één en ander goed maken. Concurrent Starbucks verloor 40 procent van zijn omzet over dezelfde periode.
Dunkin’ Donuts heeft 12.500 winkels in meer dan 30 landen. In maart opende het zijn eerste winkel in Antwerpen, later volgden Brussel en Wijnegem.