Duitsland zet fors in op nieuwe infrastructuur voor LNG

Duitsland wil drie nieuwe terminals bouwen om geïmporteerde LNG te ontvangen. Dat bericht de Financial Times. De eerste LNG-terminal zou een prijskaartje van een miljard dollar hebben.

Een LNG-terminal zou aan de oevers van de Elbe in het Noord-Duitse stadje Stade terechtkomen. Nog twee andere LNG-terminals die  in de planning staan, komen in Brunsbütel, ook aan de Elbe, en in Wilhelmshaven aan de monding van de Eems. Duitsland wil hiermee de bevoorradingszekerheid van aardgas veiligstellen nadat het land onafhankelijk wil worden van Russisch gas.

LNG is vloeibaar aardgas dat in sneltempo een populair alternatief wordt voor Russisch gas in Europa. Het wordt gekoeld tot min 160 graden Celsius en in grote zeetankers vervoerd.

Qatar

“De locatie is perfect”, zei Jörg Schmitz, LNG-projectleider bij chemieconcern Dow Germany, die in Stade sprak met de Financial Times. Stade kan volgens Schmitz een knooppunt in de wereldwijde handel in LNG worden.

“Als alles volgens plan verloopt, zullen we hier ongeveer 100 aanlandingen per jaar zien, tot Q-Max-formaat”, zei hij. Een Q-Max is ’s werelds grootste LNG-tanker met een lengte van 345 meter. De “Q” staat voor Qatar en “Max” voor de maximum grootte van de schepen die kunnen afmeren aan de LNG-terminals in Qatar.

Het plan voor de drie LNG-gasterminals, zou wel kunnen botsen met de ambitie van het land om tegen 2045 tot een netto-nuluitstoot van CO2 te komen. In 2020 importeerde Duitsland nog 102 miljard kubieke meter gas dat toen voor ruwweg de helft uit Rusland kwam. Gas is vooral de Duitse industrie broodnodig en het is niet duidelijk of het binnen twee decennia zonder kan.

De extra LNG die Duitsland hoopt in te voeren zal voor een groot deel uit Qatar komen, een regime dat niet gekend is om zijn vooruitstrevende mensenrechten. Daarbovenop zou de prijs van het Qatarese gas wel eens ongunstig kunnen zijn voor de Duitsers. Omwille van de genoemde einddatum van 2045 zal Qatar liever contracten sluiten met zijn Aziatische klanten.

Maar Timm Kehler, directeur van Zukunft Gas, ziet de bouw van gasinfrastructuur niet direct als een probleem voor de toekomst. De nieuwe terminals zouden volgens hem ook voor de handel van “groene waterstof”, een koolstofarme of koolstofvrije brandstof kunnen zorgen.

“Ze zullen een brug slaan naar een toekomst waarin we geen gas in de vorm van LNG invoeren, maar waterstof in de vorm van ammoniak”, zei hij.

Gazprom

Rusland kondigde begin mei aan dat zijn staatsbedrijf Gazprom geen gas meer zou leveren aan Duitsland. Die aankondiging kwam er nadat Oekraïne zei dat het stopt met het transport van Russisch gas via de Sokhranivka-route, die Rusland met Centraal-Europa verbindt.

Gazprom sloot ook voor Nederland de gaskraan. Duitsland en Nederland sloten achteraf een overeenkomst om zelf gas te gaan opboren in de Noordzee.

(jvdh)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20