Duitsland kijkt voor zijn energievoorziening steeds uitdrukkelijker naar waterstof als alternatief voor fossiele brandstoffen. Het land wil daarmee komaf maken met zijn afhankelijkheid van steenkool. Peter Altmaier, Duits minister van economie, kondigde aan financiering vrij te maken voor twintig onderzoekslaboratoria die zich op waterstoftoepassingen concentreren. Altmaier benadrukte bij die gelegenheid de ambitie om van Duitsland de wereldwijde pionier op het gebied van waterstoftechnologie te maken.
De eigenaars van aardgasleidingen vroegen anderzijds regelwijzigingen om waterstof aan hun aanbod te kunnen toevoegen.
Steun
Duitsland heeft al de eerste waterstoftrein van de wereld voorgesteld. De Duitse vraag naar waterstof in het transport en de industrie zal naar verwachting tegen het einde van het volgende decennium met 37 procent groeien. Twee jaar geleden importeerde Duitsland 63,5 procent van zijn energie. De import bestond voornamelijk uit olie, kolen en gas.
Waterstof kan tot een belangrijk alternatief uitgroeien. Bij de verbranding van het product komt alleen water als reststof vrij. Ontwikkeling van waterstof op industriële schaal biedt op het gebied van duurzaamheid vele mogelijkheden. Het product kan immers de energievoorziening op peil houden wanneer zonnekracht of windenergie niet voorradig zouden zijn.
In juli hebben zes parlementsleden van de Duitse milieupartij Die Grünen een rapport over de productie van waterstof ingediend. “In dat document hebben de betrokken parlementsleden voor de eerste keer aan waterstof hun ondubbelzinnige steun betuigd,” aldus Duitse media.
Ook FNB Gas, de federatie van de beheerders van de Duitse gaspijpleidingen, benadrukt dat waterstof in hun land momenteel een van de populairste onderdelen van de energietransitie vormt. Inga Posch, chief executive van FNB Gas, wijst er daarbij op dat Duitsland zich de voorbije periode teveel heeft gericht op de elektrificatie van de economie. Op die manier moet waterstof volgens haar met een belangrijke achterstand van start gaan.
“Duitsland wil op het gebied van waterstoftechnologie uitgroeien tot wereldleider,” betoogt minister Altmaier. “Waterstoftechnologieën bieden een enorm potentieel voor de Energiewende, de klimaatbescherming en nieuwe tewerkstelling. In samenwerking met de laboratoria kunnen we testen op welke manier nieuwe waterstoftechnologieën onder reële omstandigheden en op industriële schaal kunnen worden toegepast.”
Steenkool
De Duitse staalproducent ThyssenKrupp heeft al aangekondigd tegen het midden van deze eeuw klimaatneutraal te willen opereren. “Tegen die deadline zal het bedrijf de emissies van zijn staalproductie met 80 procent hebben verminderd,” werpt Donatus Kaufmann, directeur innovatie van ThyssenKrupp, op.
Ook Japanse autofabrikanten hebben al brandstofcellen op basis van waterstof in hun wagens geïnstalleerd. Het product wordt ook in de Japanse huisvesting toegepast. Royal Dutch Shell zegt waterstof te bestempelen als een betrouwbare brandstof, die bovendien gemakkelijk kan worden vervoerd. Siemens kondigde recent ook aan in het oosten van Duitsland een waterstoflaboratorium te bouwen.
Minister Altmaier kondigde een jaarlijkse financiering van 100 miljoen euro aan om twintig onderzoekslaboratoria te ondersteunen in de ontwikkeling van waterstof-toepassingen op industriële schaal. Er is bovendien een extra financiering van 200 miljoen euro gepland voor regio’s die in het verleden een grote afhankelijkheid van steenkool hadden en een belangrijk transitietraject volgen.
“Het initiatief toont dat Duitsland grote inspanningen wil doen om een transitie naar duurzame energie met succes af te ronden,” reageert Jurgen Friedrich, chief executive van Germany Trade & Invest. “Deze plannen moeten de Duitse energiesector een belangrijke impuls kunnen bezorgen.”