Duitsland wil alternatieve routes voor Oekraïens graan: “Poetins macht om te chanteren zo veel mogelijk beperken”

De Duitse regering wil meer alternatieven vinden voor de scheepvaartroutes die worden gebruikt om Oekraïens graan te vervoeren. Het land vindt dat Rusland nu te veel controle heeft over de wereldwijde voedselmarkten.

Meerdere Duitse politici uitten in de voorbije dagen die mening. Cem Özdemir, de Duitse federale minister van Voedsel en Agricultuur, zei in een interview met de openbare omroep ARD dat hij graag meer routes via spoorwegen, wegvervoer en rivieren zou zien. 

“Het gaat erom Poetins macht om te chanteren zo veel mogelijk te beperken”, zei Özdemir. Alternatieve routes zouden van cruciaal belang zijn om onder Vladimir Poetins houdgreep op de wereldwijde voedselmarkt te komen. Door enkel via zee te transporteren, is heel de wereld immers afhankelijk van diens beslissing om al dan niet de Oekraïense havens aan te vallen.

“We gaan uiteindelijk af op het woord van de agressor Poetin, en we maken ons zorgen over wat die woorden waard zijn”, waarschuwde de minister. Özdemir hoopt om die reden dat de Europese Unie een bijeenkomst zal houden om alternatieve routes te bespreken.

“Je kunt niet blindelings vertrouwen op garanties”

Ook Christoph Burger, een woordvoerder van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken, uitte op maandag dezelfde mening tijdens een briefing in Berlijn. De diplomaat zegt dat Duitsland blij is dat de graanexport via zee terug op gang komt, waarbij hij spreekt van “een sprankje hoop in de groeiende voedselcrisis”. Tegelijkertijd beweert Burger echter dat alternatieve routes broodnodig zijn, want “je kunt niet blindelings vertrouwen op garanties”, aldus de diplomaat. 

Die alternatieve routes zijn er overigens al (deels). De zogenaamde Europese “solidariteitsroutes” zijn in mei in het leven geroepen om het land te helpen om meer graan en andere agriculturele producten te exporteren. Daarbij worden vooral spoorwegen en autowegen gebruikt om Oekraïense producten het land uit te krijgen.

Volgens het Duitse ministerie zijn er in de voorbije twee maanden op die manier al 2,5 miljoen ton graan getransporteerd. In dezelfde periode vorig jaar exporteerde het land echter meer dan 5 miljoen ton. Daarom is de zeeroute volgens de Duitse regering nog altijd van vitaal belang om een wereldwijde voedselcrisis te voorkomen.

Graandeal

Oekraïne en Rusland ondertekenden vorige week een deal om die zeeroute opnieuw te openen. De route werd immers afgesloten door een Russische blokkade van de Oekraïense havens, waardoor honderdduizenden tonnen graan niet verscheept raakten. Intussen is het eerste schip maandag uit de zuidelijke havenstad Odessa vertrokken met een eerste lading graan.

Momenteel liggen nog zestien schepen te wachten om uit te varen. Zij zouden zo’n 600.000 ton graan aan boord hebben. Eerst willen zij echter zien of de route veilig is. Die werd immers zowel door Oekraïne als Rusland vol mijnen geplaatst, zodat zij elkaar konden belemmeren. Ook willen zij zien of Rusland zich aan zijn woord houdt. Dat schoot de dag nadat de deal ondertekend werd immers enkele kruisraketten af op de haven van Odessa.

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20