Duitsland heeft een akkoord bereikt met de Europese Unie over een wet die stelt dat nieuwe auto’s vanaf 2035 volledig koolstofneutraal moeten zijn. Het land kantte zich enkele weken terug tegen het voorstel, omdat CO2-neutrale synthetische brandstoffen toen niet werden opgenomen in het plan.
Duitsland bereikt dan toch akkoord met EU over koolstofvrije synthetische brandstoffen

Waarom is dit belangrijk?
Europa probeert in sneltempo af te stappen van fossiele brandstoffen. Maar dat blijkt niet gemakkelijk te zijn. Autofabrikanten luiden nu de alarmbel, omdat een verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 ervoor zou kunnen zorgen dat auto’s voor vele mensen onbetaalbaar zouden kunnen worden.In het nieuws: De Duitse overheid staat de deal niet meer in de weg, nu het van de EU garanties heeft gekregen dat er nog altijd ruimte zal zijn voor e-fuels, synthetische brandstoffen die koolstofneutraal moeten zijn.
- Enkele weken terug liet de Duitse minister van Transport, Volker Wissing, nog van zich horen. Hij wou garanties dat van een volledig verbod op verbrandingsmotoren bij nieuwe wagens geen sprake zou zijn. Ook Italië, Hongarije en Polen namen eerder al datzelfde standpunt in.
- De Duitse politicus pleitte voor “technologie-neutraliteit”. Hij zei dat toen het “niet om een gevecht tegen de auto of bepaalde technologieën” gaat, maar dat het einddoel, de klimaatneutraliteit, het hoofddoel is, ongeacht welke tactiek wordt gebruikt om dat te bereiken.
- Nu de EU garandeert dat de nieuwe wetgeving technologieneutraal zal zijn, wordt verwacht dat Duitsland die zal goedkeuren tijdens een stemming die volgende week al zou kunnen plaatsvinden. Als Duitsland zijn zegen geeft, is het zo goed als gegarandeerd dat de wetgeving erdoor zal komen. De landen die nu nog tegen het voorstel zijn, zullen immers niet genoeg stemmen kunnen halen om het tegen te houden.
E-fuels
Uitgelegd: E-fuels , ofwel electrofuels, zijn synthetische brandstoffen die op een koolstofneutrale manier worden geproduceerd.
- Met groen geproduceerde elektriciteit, waterstof en koolstofdioxide worden synthetische methanol, diesel, vloeibaar aardgas en kerosine gemaakt. Ze kunnen dus gebruikt worden in wagens met een verbrandingsmotor.
- Dat proces is momenteel echter nog zeer duur. Critici denken dan ook dat auto’s op e-fuels niet economisch rendabel zullen zijn. Ook bestaat de angst dat de kleine beschikbaarheid ervoor zal zorgen dat andere sectoren, zoals de lucht- en zeevaart, waar niet zomaar batterijen kunnen worden gebruikt, minder toegang zullen krijgen tot e-fuels.
- Bovendien stoten auto’s die rijden op e-fuels nog altijd CO2 uit. Door de productie met hernieuwbare energie te laten verlopen, alsook door CO2 uit de lucht te halen bij de productie, hopen voorstanders echter dat e-fuels alsnog klimaatneutraal kunnen worden.