Nergens in Europa investeren mensen minder in vastgoed dan in Duitsland. Amper 52 procent van alle huishoudens bezit daar een eigen woning. De rest van de bevolking is huurder en lijkt daarmee ook perfect gelukkig te zijn. Het meest waardevolle bezit van een Duits gezin is meestal zijn wagen. Wie aan de diesel raakt, doet de Duitse Jan Modaal dan ook pijn.
Dat de elektrische wagen nu aan een globale opmars is begonnen is dus slecht nieuws voor de Duitse gezinnen én de lokale auto-industrie. In Duitsland wordt dan ook keer op keer het argument naar voren gebracht dat de ecologische voetafdruk van een elektrische wagen groter is dan die van de nieuwe generatie benzinewagens. Een argument dat in een studie van het Ifo Institut recent nog eens werd bekrachtigd. Aan die studie werkte een reeks gerenommeerde Duitse wetenschappers mee. Ze vergeleken de CO2-uitstoot van twee wagens: de Mercedes C220 en de Tesla Model 3. Op basis van een eerder dubieus rekenmodel (NEDC) concludeerden de Duitse onderzoekers dat dieselauto’s minder schadelijk voor het milieu zijn dan elektrische auto’s. Dat bericht kende ook in Vlaanderen op sociale media veel succes.
Maar dat de onderzoekers slechts twee luxe-automodellen met elkaar vergeleken lijkt onvoldoende om tot een algemene conclusie te komen. Verder produceert men elektrische wagens nog altijd in kleine hoeveelheden. Daarom mag men aannemen dat met steeds meer performante batterijen, de switch in de samenstelling van energiebronnen en de stijging van de productievolumes nog grote winsten te boeken vallen op vlak van CO2-uitstoot.
Nergens in de EU is elektriciteit duurder dan in Duitsland
De Frankfurter Allgemeine Zeitung publiceerde onlangs een eigen studie. De conclusie was dat de elektrische versie van een Volkswagen Golf wel degelijk een lagere CO2-uitstoot heeft dan zijn benzine-equivalent. Verder speelt ook de nationale energiemix een rol. Nergens in de EU is elektriciteit duurder dan in Duitsland. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn elektriciteitskosten een pak goedkoper dan in Duitsland. Dankzij kernenergie. Toen Angela Merkel na de ramp op Fukushima besloot om definitief van kernenergie af te stappen legde ze zich een ketting om de enkels.
Elektrische wagen heeft nog veel marge
Er is wel degelijk een globale trend die in het voordeel van elektrische wagens speelt. Dat Duitsland zo wanhopig de technologie van het verleden tracht te redden, mag niemand verbazen. De Duitse autosector genereert 14% van het Duitse bbp en stelt 800.000 mensen tewerk. Maar Duitsland dreigt de voordelen die verbonden waren aan zijn unieke technologie de komende decennia volledig kwijt te spelen. Vraag is of het land zo lang mogelijk deze technologie zal bestendigen of het zich best aanpast aan een wereld waarin zijn rol als industriële grootmacht verwatert.
De elektrische wagen is de exponent van een dubbele technologische grondverschuiving: van analoog naar digitaal en van brandstofenergie naar hernieuwbare energie. Duitsland beschikte over alle financiële en menselijke middelen om die transitie te domineren. Maar het wordt steeds duidelijker dat de Duitse samenleving ervoor kiest die transitie zo lang mogelijk te weerstaan.