Duitse rechter verwerpt protesten tegen bouw Oostzee-tunnel

In Duitsland heeft het Bundesverwaltungsgericht, de hoogste administratieve rechtbank van het land, de klachten tegen de bouw van de Fehmarnbelt-tunnel verworpen. Daarmee lijkt de laatste hindernis voor de aanleg van de tunnel, die onder de Oostzee een kortere verbinding tussen Duitsland en Denemarken moet creëren, uit de weg geruimd.

De Fehmarnbelt-tunnel is één van de grootste projecten in de Europese verkeersinfrastructuur. Het project wil onder de Oostzee een tunnel van achttien kilometer aanleggen.

Dolfijnen

Bedoeling is dat de tunnel door auto’s, vrachtwagens en treinen gebruikt zal worden. Door de aanleg moeten de dorpen Puttgarden op het Duitse eiland Fehmarn en Rødby op het Deense eiland Lolland met elkaar worden verbonden. De tunnel zou over negen jaar in gebruik moeten kunnen worden genomen.

De aanleg botste echter op protesten van omwonenden, natuurbeschermers en vervoerbedrijven. In totaal werden bij het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig zes klachten tegen de bouw van de tunnel ingediend. Een aantal particulier protesteerde tegen de onteigening van hun gronden, die door de aanleg van de tunnel zouden worden ingenomen.

De stad Fehmarn vreesde dat de bouwwerken een desastreuze impact op het lokale toerisme zouden hebben. Natuurbeschermers waarschuwden voor negatieve gevolgen voor onder meer de populatie dolfijnen in de Oostzee. Andere tegenstanders drukten hun twijfels over de positieve verkeersprognoses van het project uit.

Hinterland

Het gerechtshof wees de ingediende protesten echter zonder uitzondering af. Daarmee heeft het controversiële miljardenproject nu ook in Duitsland de nodige vergunningen. De realisatie van de Fehmarnbelt-tunnel is een Deens idee. Dat land heeft voor de bouw en het onderhoud van de tunnel een budget van 7,1 miljard euro voorzien.

De aanleg van de tunnel werd in Denemarken al vijf jaar geleden goedgekeurd. Duitsland moet wel de kosten voor de aansluiting van de tunnel op de kust van de deelstaat Schleswig-Holstein betalen. Daarmee zou een bedrag van 3,5 miljard euro zijn gemoeid.

De beslissing van het Bundesverwaltungsgericht is voor vele waarnemers een verrassing. In het algemeen was immers verwacht dat de rechters nog een aantal verbeteringen zouden eisen, waardoor de bouw van de tunnel opnieuw met een aantal jaren zou worden uitgesteld.

De uitspraak heeft echter alleen betrekking op de aansluiting van de tunnel op het Duitse vasteland. Voor de verdere verbindingen in het hinterland moeten afzonderlijke vergunningen worden verkregen. Verscheidene gemeentebesturen langsheen het traject van die verbindingen hebben al betere maatregelen tegen geluidsoverlast geëist.

Veerdienst

Momenteel moet het verkeer tussen Puttgarden en Rødby nog gebruik maken van een veerdienst. De opening van de tunnel zal de reisduur van een verplaatsing tussen Kopenhagen en Hamburg gevoelig inkorten. Momenteel neemt die reis ongeveer 4,5 uur in beslag. Dankzij de tunnel kan die verplaatsing met twee uur worden ingekort.

Meer