Denemarken en Zweden willen metro bouwen die beide landen verbindt

De steden Kopenhagen en Malmö worden mogelijk met een metro aan elkaar gelinkt. De verbinding zou de aanleg van een tunnel van tweeëntwintig kilometer onder de Oresund, een zeestraat tussen Denemarken en Zweden, eisen. De bouw zou een investering van 4 miljard euro vergen. Met de realisatie zouden Denemarken en Zweden de eerste internationale metro van de wereld creëren.

De twee steden hebben de werkgroep Oresundsmetro Executive opgericht om de haalbaarheid van het project verder te onderzoeken. De metro zou gebruik maken van hogesnelheidstreinen zonder chauffeur om passagiers in twintig minuten ondergronds tussen beide steden te vervoeren.

Verkeersdruk

Indien het project wordt goedgekeurd, zou de metro tegen het midden van de jaren dertig in gebruik kunnen worden genomen. Reizigers kunnen op dit ogenblik tussen Kopenhagen en Malmö al op een treinverbinding over de Oresund-brug, een rit van ongeveer vijfendertig minuten, beroep doen.

Gevreesd wordt echter dat de verbinding in de toekomst onder zware druk kan komen, want er wordt immers gewerkt aan de realisatie van de Fehmam Belt Fixed Link, die het transport wellicht gevoelig zal doen toenemen. De Fehman Belt Fixed Link wordt immers een tunnel van achttien kilometer om het zuiden van Denemarken met de trein en de auto aan het noorden van Duitsland te koppelen.

De Fehman Belt Fixed Link moet over tien jaar operationeel zijn en zal volgens experts een belangrijk domino-effect creëren, waardoor de druk op de Oresund-brug sterk zal toenemen. De Oresundsmetro zou dan ook kunnen worden ingezet om de brug te verlichten.

“De nieuwe metro zal ook de arbeidsmarkt voor bedrijven in beide steden versterken”, zegt de Oresundsmetro Executive. Verwacht wordt dat de nieuwe metroverbinding in staat zal zijn om op minder dan één uur 2,3 miljoen mensen tussen Malmö en Kopenhagen te vervoeren. Op dit moment is die capaciteit echter beperkt tot 1,3 miljoen reizigers.

Mijlpaal

Katrin Stjernfeldt Jammeh, burgemeester van Malmö, benadrukt dat de metro zowel Zweden als Denemarken in staat zal stellen om het volledige potentieel en de voordelen van de Fehmarn Belt Fixed Link-verbinding te benutten.

Volgens haar is die verbinding niet alleen van strategisch belang voor de Noord-Europese arbeidsmarkt, maar zal ook de Zweedse export een sterke impuls kunnen krijgen wanneer de druk op de Oresundbrug kan worden verlicht. De burgemeester van de Zweedse stad voegde eraan toe dat de projecten aan de Scandinavische landen de mogelijkheid zullen bieden om op de Europese landkaart een meer centrale plaats te verwerven.

Ook Frank Jensen, burgemeester van Kopenhagen, benadrukte dat de metro veel nieuwe mogelijkheden zal creëren. Hij maakte daarbij gewag van de creatie van een invloedrijke internationale metropool, die bovendien op een meer geïntegreerde arbeidsmarkt zou kunnen terugvallen.

De realisatie van de metro kan volgens Jensen zowel voor het bedrijfsleven als de bevolking aan beide zijden van de Oresund een belangrijke mijlpaal worden. “De metro is de sleutel voor de toekomst van onze regio en van heel Denemarken en Zweden,” aldus de burgemeester. “De infrastructuur zal toelaten om de juiste vaardigheden en investeringen te kunnen ontwikkelen en aantrekken.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20