Duitse media: ‘Adidas overweegt verkoop Amerikaans dochtermerk Reebok’

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas overweegt om zijn Amerikaans dochtermerk Reebok te verkopen. Dat heeft het tijdschrift Manager Magazin gemeld op basis van een getuigenis van een anonieme bron. Het bedrijf zou de volgende maanden over het verkoopproces een definitieve beslissing nemen.

De evaluatie bevindt zich volgens de bron echter nog in een beginfase. Een woordvoerder van Adidas stelde in een reactie dat het bedrijf op marktgeruchten geen commentaar geeft.

Herstructurering

Sinds Kasper Rorsted vier jaar geleden het roer als topman van Adidas overnam, heeft hij herhaaldelijk geruchten gepareerd dat hij van plan zou zijn om het Amerikaanse dochtermerk te verkopen. Rorsted voerde bij Reebok, dat ondermaatse prestaties liet optekenen, een zware herstructurering door.

Een aantal minder rendabele winkels werden gesloten. Ook werden een aantal licentiecontracten stopgezet. Daardoor daalde de verkoop van het merk, maar dat verlies werd ruimschoots gecompenseerd door een sterke beperking van de onkosten.

De ingrepen zorgden ervoor dat Reebok begin vorig jaar opnieuw winstgevend werd. Rorsted sprak toen de hoop uit dat het Amerikaanse merk voortaan, onder meer met nieuwe schoenenlijnen zoals de CrossFit Nano en de FloatRide Run, een verdere omzetgroei zou kunnen genereren.

Reebok heeft onder de coronapandemie echter beduidend meer te lijden gehad dan Adidas. Terwijl de verkoop bij het Duitse merk tijdens het tweede kwartaal een achteruitgang met 33 procent registreerde, daalde de omzet van Reebok met 42 procent. 

Verkoopprijs

Volgens Manager Magazin zou onder meer VF Corp, eigenaar van de merken Timberland en North Face, geïnteresseerd zijn om Reebok over te nemen. Ook het Chinese Anta International Group Holdings zou een eventuele kandidaat zijn om het Amerikaanse merk binnen te rijven.

Voor de uitbraak was aan Reebok een verkoopwaarde van ongeveer 2 miljard euro. Het is volgens Manager Magazin echter weinig waarschijnlijk dat partijen gevonden kunnen worden die voor het merk dat bedrag willen betalen. Adidas nam veertien jaar geleden Reebok over voor een bedrag van 3,8 miljard dollar.

Meer