De globale automarkt krimpt dit jaar sneller dan tijdens het hoogtepunt van de financiële crisis van 2008. Met 4 miljoen verkochte wagens minder, plaatst de Duitse autolobby verder banenverlies in het vooruitzicht.
Het Verband der Automobilindustrie (VDA) schetst een somber beeld over de auto-industrie. De Duitse beroepsfederatie verwacht dat de wereldwijde autoverkoop in 2019 op 80,1 miljoen voertuigen blijft steken, als gevolg van een malaise in China. Sowieso kon de piek van 84,4 miljoen in 2017 niet aanhouden.
Elektrische omslag
‘De concurrentie wordt steviger, de tegenwind sterker’, weet Bernhard Mattes. Als reden voor de achteruitgang wijst de voorzitter van de Duitse lobbygroep naar de zwakke buitenlandse vraag. Economische onzekerheden, zoals het handelsconflict tussen de VS en China en de brexit, helpen de zaak eveneens niet vooruit.
Ook de verschuiving van verbrandingsmotoren naar elektrische wagens doet de sector pijn. In die mate zelfs dat de tewerkstelling op het spel staat. Mattes geeft het voorbeeld van de Duitse industrie. Er werken momenteel 834.000 mensen – het hoogste aantal sinds 1991 – in de sector, maar ontslagen worden onvermijdelijk.
Regering moet investeren
Die trend is al ingezet. Audi schrapt 9.500 jobs, oftewel 10 procent van het personeel, tegen 2025. Bij Mercedes-Benz staan duizenden banen op de tocht om de personeelskosten te verlagen. De toeleveranciers gaat het ook niet voor de wind: Continental dankt tegen 2028 ruim 5.000 werknemers af.
In Duitsland kijkt de autolobby daarom naar de politiek. Bernhard Mattes vindt dat de Duitse regering van Angela Merkel, die dezer dagen wat door zwaar weer gaat, moet investeren in elektrische laadpalen. Daarnaast moeten de vennootschapsbelasting, elektriciteitsprijzen en loonkosten dringend omlaag.