Duitse auto-industrie in crisis onder druk van China en VS


Key takeaways

  • De Duitse auto-industrie verkeert in een crisis door de trage invoering van elektrische voertuigen, hoge energiekosten en concurrentie uit China en de Verenigde Staten.
  • De daling in de productie bedreigt duizenden banen.
  • Om er weer bovenop te komen, moet Duitsland elektromobiliteit en digitalisering omarmen, de energiekosten aanpakken en innovatie versterken via partnerschappen en steun aan start-ups.

De Duitse auto-industrie verkeert in een ongekende crisis. Dit schrijft een professor aan Nuh Naci Yazgan University in Kayseri in Daily Sabbah. Giganten als Mercedes-Benz, Volkswagen en BMW hebben moeite zich aan te passen aan een snel veranderend landschap.

De neerwaartse trend is het gevolg van meerdere factoren, waaronder een vertraagde overgang naar elektromobiliteit, hoge energiekosten als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, en een technologische achterstand ten opzichte van concurrenten zoals Tesla en Chinese fabrikanten.

Lage adoptie elektrische voertuigen

De Duitse auto-industrie loopt achter bij de invoering van elektrische voertuigen en blijft sterk leunen op haar expertise in verbrandingsmotoren. Het afschaffen van overheidsstimulansen voor elektrische auto’s heeft de situatie verergerd en geleid tot een daling van de binnenlandse vraag. Hoge energieprijzen, een ontoereikende oplaadinfrastructuur en het ontbreken van concurrerende prijzen hebben het consumentenvertrouwen verder ondermijnd.

Externe druk

Bij die uitdagingen komt nog de externe druk van China en de Verenigde Staten. China heeft zich gevestigd als wereldleider in de productie van elektrische voertuigen en batterijtechnologie, en biedt hightech voertuigen tegen concurrerende prijzen.

De herverkiezing van Donald Trump in de Verenigde Staten heeft de handelsspanningen opgevoerd, met tarieven op Duitse auto’s en beschuldigingen van oneerlijke handelspraktijken. Deze situatie maakt Duitsland kwetsbaar voor marktschommelingen en beperkt zijn exportmogelijkheden.

Herstructureringsproces

De crisis is niet alleen economisch, maar ook sociaal, aangezien duizenden banen bedreigd worden door dalende productie.

Om weer wereldwijd concurrerend te worden, moet Duitsland beginnen aan een uitgebreid herstructureringsproces. Dit omvat een beslissende verschuiving naar elektromobiliteit en digitalisering, waarbij elektrische voertuigen worden ontwikkeld die een breder marktsegment aantrekken. Overheidsstimulansen op lange termijn zijn essentieel om deze overgang aan te moedigen. Strategische partnerschappen met technologiebedrijven op gebieden zoals software, batterijtechnologie en autonoom rijden kunnen de Duitse automobielsector helpen om weer op gang te komen.

Energiekosten

Het aanpakken van hoge energiekosten is ook essentieel. Duitsland moet een langetermijnprijsbeleid voor industriële elektriciteit ontwikkelen op basis van hernieuwbare energiebronnen en overwegen om de sluiting van kerncentrales uit te stellen. Diversificatie van exportmarkten buiten China en de VS door uitbreiding naar Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië is cruciaal om de volatiliteit te verminderen.

Het versterken van het innovatie-ecosysteem door nauwere samenwerking tussen universiteiten, onderzoeksinstituten en de privésector zal de commercialisering van nieuwe technologieën versnellen. Stimulansen voor startende bedrijven en groene innovatie kunnen wereldwijd talent aantrekken en Duitsland in de voorhoede van een nieuwe industriële revolutie plaatsen. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.