De Duitse auto-industrie eist een volledige stopzetting van het gebruik van fossiele brandstoffen, met als deadline 2045. Dit voorstel kan op het eerste gezicht verrassend lijken, maar het is gebaseerd op strategische overwegingen. De Vereniging van de Automobielindustrie (VDA) pleit ervoor om vanaf 2045 geen fossiele brandstoffen meer te verkopen bij Duitse tankstations.
In tegenstelling tot de CO2-doelen voor nieuwe voertuigen, die gericht zijn op de overgang naar emissievrije aandrijflijnen in het komende decennium, zijn de doelen voor bestaande voertuigen met verbrandingsmotoren niet ambitieus genoeg. De verschuiving naar elektromobiliteit zal helpen bij het verminderen van aanzienlijke hoeveelheden broeikasgasemissies die schadelijk zijn voor het klimaat, benadrukte VDA-voorzitter Hildegard Müller. Dit alleen is echter niet genoeg om de transportsector op een klimaatvriendelijke koers te krijgen – een probleem voor de auto-industrie, omdat ze vreest voor radicale maatregelen zoals rijverboden die ook de verkoop van nieuwe auto’s zou beïnvloeden.
De noodzaak van radicale verandering
Zelfs als het doel van de federale regering van 15 miljoen elektrische voertuigen in 2030 wordt gehaald, zullen er nog steeds minstens 40 miljoen benzineauto’s en vrachtwagens op de Duitse wegen rijden. Ze zullen op olie gebaseerde brandstoffen blijven tanken tenzij er voldoende alternatieve opties worden geproduceerd – een uitdaging die niet wordt gestimuleerd. De nieuwe EU-richtlijn voor hernieuwbare energie (RED III) kan hierin verandering brengen door doelen te stellen voor de overstap van elektriciteit en fossiele energiebronnen zoals gas of brandstoffen naar hernieuwbare bronnen.
De industrie wil dat de bestaande regelgeving voor olieverkopers en tankstationexploitanten drastisch wordt aangescherpt in de Federale Immissie Controle Wet. Dit zou ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot aanzienlijk wordt verminderd tegen 2030, met een beoogde vermindering van 35 procent in plaats van de huidige 25 procent. Bovendien moeten de inspanningen erop gericht zijn om deze vermindering “echt” te maken in plaats van alleen virtueel.
Een kans voor E-brandstoffen
De VDA hoopt dat geavanceerde biobrandstoffen en synthetische brandstoffen zoals waterstof of brandstoffen op basis van elektriciteit (E-Fuels) een kans krijgen. Bedrijven die bijvoorbeeld waterstof aanbieden, zouden hun CO₂-besparingen uitzonderlijk mogen blijven verantwoorden door deze in een veelvoud van de bespaarde emissies aan te rekenen, wat een ‘high-level’ start voor deze technologie mogelijk maakt.
Alternatieve energiebronnen zijn om verschillende redenen controversieel. Milieuorganisaties bekritiseren conventionele biobrandstoffen omdat ze concurreren met voedsel- en voedergewassen of natuurlijke habitats zoals tropische regenwouden, zoals het geval is bij palmolie. Op de lange termijn zouden deze biobrandstoffen vervangen moeten worden door ‘geavanceerde’ alternatieven, zoals die op basis van afval, grondstofbesparende methoden zoals algenkweek, of synthetische producten zoals E-Fuels.
Zolang voertuigen met verbrandingsmotoren het straatbeeld domineren, zijn alternatieve brandstoffen noodzakelijk volgens de gangbare scenario’s voor klimaatbescherming. Sommige daarvan kunnen worden gemengd met traditionele brandstof. Volgens de VDA is overheidssteun via energiebelastingen nodig voor de industriële productie van alternatieven voor fossiele brandstoffen.
De industrie benadrukt dat de nieuwe regelgeving verder moet reiken dan 2030 en minimumquota moet vaststellen voor nieuwe milieuvriendelijke brandstoffen in de transportsector. Aangezien Duitsland wettelijk verplicht is om in 2045 klimaatneutraal te zijn, moet er dan een doelstelling van 100 procent CO₂-reductie voor brandstoffen gelden. Fossiele brandstoffen zouden dan niet langer beschikbaar zijn.
Belangrijkste punten
• De Duitse auto-industrie roept op om in 2045 volledig te stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen.
• De doelen voor bestaande voertuigen met verbrandingsmotoren zijn niet ambitieus genoeg om de uitstoot van klimaatschadelijke broeikasgassen te verminderen.
• Alternatieve energiebronnen zoals geavanceerde biobrandstoffen en synthetische brandstoffen zoals waterstof of op elektriciteit gebaseerde brandstoffen (E-Fuels) maken misschien een kans.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!