De meeste drones kunnen op hun lithiumbatterijen slechts dertig minuten vliegen voordat ze aan de oplader moeten. Deze multikopters zouden het langer uithouden met een benzinemotor, maar benzine en drones gaan niet goed samen. Toch hebben ingenieurs uit Edinburgh onlangs testfilmpjes op internet geplaatst van zo’n soort toestel.
Benzinemotoren zijn niet zo responsief. Dat wil zeggen dat ze niet soepel overschakelen van meer naar minder kracht en andersom. Een benzinemotor kan een drone dus niet in evenwicht houden bij snel veranderende wind – nogal onhandig tijdens het vliegen.
Computer is het evenwichtsorgaan van de drone
Het team heeft daar een moderne oplossing voor gevonden: een computer. De drone heeft vier motoren die elk gereguleerd worden door digital displacement pumps. Deze pompjes worden aangestuurd door een kunstmatig intelligente computer, het evenwichtsorgaan van het toestel.
De computer weet dankzij sensors hoe snel de drone naar voor en achter beweegt, kantelt en draait. Met deze informatie berekent hij razendsnel welke motor hij hoeveel kracht moet geven. Zo blijft het toestel in evenwicht. Elke motor levert een vermogen van 129 pk. Dat is meer dan dat van een Golf 1.0 eTS, die goed is voor 110 pk. En dat terwijl de drone aanzienlijk minder weegt dan een auto, namelijk 5,5 kilogram. Toch is dit voor een drone best zwaar. Maar benzine biedt zoveel meer energie per kilogram dan lithium dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen van het extra gewicht dat de motoren met zich meebrengen.
Het toestel kan zes uur achter elkaar vliegen en reist met een volle tank tot 900 kilometer. Bovendien kan de drone zo’n 150 kilogram aan spullen hoog houden, al komt hij dan wel minder ver. Het toestel heeft al een aantal vluchttests gedaan met kabels om een eventuele crash te voorkomen. De drone vliegt nog niet heel stabiel en maakt een hels kabaal. Maar hij vliegt, en dat is al een indrukwekkende prestatie. (© KIJK Magazine)