Drie op de tien Belgen willen beleggen, maar doen het niet wegens gebrek aan info

Door de lage rente lonken meer en meer landgenoten naar alternatieven voor het spaarboekje. Uit een onderzoek van de bankenfederatie Febelfin blijkt dat 70 procent van de Belgen belegt of wil beleggen. Bij de groep die wenst te beleggen, is er een aanzienlijk deel dat dat niet doet wegens een gebrek aan info.

Waarom is dit belangrijk?

Wie vandaag geld op een spaarboekje parkeert, moet doorgaans tevreden zijn met een rente van 0,11 procent. Indien je hogere rendementen nastreeft, ben je zo goed als verplicht om te beleggen. Met een educatieve campagne willen Febelfin en verzekeringskoepel Assuralia potentiële beleggers wegwijs maken in de wereld van beleggen.

De cijfers van Febelfin tonen aan dat 29 procent van de potentiële beleggers momenteel niet belegt wegens een gebrek aan informatie. Ook een gebrek aan kapitaal en een blootstelling aan risico’s houden potentiële beleggers weg van alternatieven voor het spaarboekje. “Belgen staan dus allesbehalve afkerig tegenover beleggen, maar vinden zichzelf te weinig geïnformeerd en houden het daarom vaak bij een spaarrekening zonder meer”, merkt Febelfin op.

Lage spaarrente

Toch is beleggen aan een opmars bezig. Uit het onderzoek blijkt dat 40 procent van de spaarders een alternatief heeft gezocht voor de laagrente spaarboekjes. Dat komt als geen verrassing, want 55 procent van de spaarders geeft aan dat ze teleurgesteld zijn over de spaaropbrengsten.

Bij het merendeel van de banken moet je tevreden zijn met een spaarrente van 0,11 procent. Sommige banken hebben de rente zelfs al laten zakken tot 0 procent. Ze doen dit onder meer door de gereglementeerde spaarboekjes om te vormen tot niet-gereglementeerde varianten.

De populairste beleggingsproducten zijn beleggingsfondsen (51 procent), gevolgd door aanvullend pensioen (49 procent), verzekeringsproducten (43 procent) en aandelen van beursgenoteerde bedrijven (35 procent).

Rendement blijft voornaamste reden om te beleggen

Wie belegt, heeft in de eerst plaats oog voor de potentiële rendementen. Voor 41 procent van de beleggers blijft dat de voornaamste bekommernis. Maar ook de duurzaamheid van een financieel product wint aan belang. 26 procent verkiest duurzaamheid boven rendement. Febelfin merkt op dat dat voornamelijk het geval is bij de jongeren.

Uit het onderzoek van de bankenfederatie blijkt ook dat de adviseur een centrale rol blijft spelen bij veel beleggers. 55 procent van de beleggers richt zich in de eerste plaats tot hun bankier of verzekeraar om informatie te verkrijgen.

De rol van de adviseur speelt daarom een belangrijke rol bij een campagne die Febelfin samen met de verzekeringskoepel Assuralia op poten heeft gezet, genaamd ‘Club Beleg’. Bedoeling is om op een speelse en laagdrempelige manier uit te leggen wat de verschillende beleggingsmogelijkheden zijn. De federatie roept daarbij op om altijd informatie in te winnen bij je bankier, verzekeraar of makelaar.

(evb)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.