Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 06 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Doek valt voor Renault Espace, de ‘moeder der monovolumes’

Logo Business AM
Auto

15/05/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Van de Espace werden in totaal vijf generaties op de markt gebracht. - Renault

Na bijna vier decennia verdwijnt het model Espace uit de portfolio van de Franse autobouwer Renault. Het model was in Europa lange tijd het typevoorbeeld van de monovolume.

De ingreep vormt een onderdeel van de inspanningen die het Franse concern wil doen om zijn kostenstructuur met 2 miljard euro te verkleinen. Die operatie zal over drie jaar worden gespreid. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Reuters gezegd.

Sinds de lancering van de Espace in 1984 werden van het type 1,3 miljoen exemplaren verkocht. De jongste jaren verloor de wagen echter veel van zijn populariteit.

Afslanking

Renault wil zijn vloot gevoelig afslanken. De Espace is niet het enige model dat verdwijnt. Ook de productie van de modellen Scenic en Talisman zou volgens de bronnen worden stopgezet. De herschikking van de vloot betekent dat het toekomstige programma van Renault minder minivans en sedans zal omvatten, maar zich meer zal op crossovers en sporttieve terreinwagens (suv) zal focussen.

Elf jaar geleden had Renault zijn aanbod al herschikt, maar toch heeft de Franse groep nog altijd tussen vijfenveertig en vijftig modellen in zijn vloot. Daarin begrepen zijn ook de portfolio’s van de merken Dacia, Renault Samsung Motors (RSM), Lada en Alpine.

Renault heeft vorig jaar zijn eerste verlies in een decennium bekend moeten maken. De Franse constructeur heeft ook zwaar te lijden gehad onder de impact van de coronacrisis.

Elektrisch

PSA Group, de grote concurrent van de Renault op hun Franse thuismarkt, besliste zes jaar geleden eveneens om zijn assortiment van vijfenveertig naar zesentwintig modellen te herleiden. Dat moest het bedrijf een besparing van 300 miljoen euro per jaar opleveren.

‘Renault is veel meer internationaal gericht dan PSA Group, dat zich vooral op Europa toespitst,’ betogen waarnemers. ‘De geografische diversiteit is ongetwijfeld een drijvende factor achter de brede waaier modellen van Renault geweest. Maar een dergelijke strategie is niet langer houdbaar.’

Van het model Espace zijn in totaal vijf generaties gebouwd. De verkoop van het model daalde het voorbije jaar echter met 21 procent tot amper 10.000 exemplaren.

De Espace wordt gebouwd in de fabrieken van Renault in Douai, in het noorden van Frankrijk. Ook hebben ook de Scenic en de Talisman hun thuishaven. In ruil zou de vestiging echter de assemblage van twee nieuwe elektrische modellen krijgen toegewezen.

De productieband in Douai van de Renault Espace, in 2014 – Isopix

Source: Reuters


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks