Doek valt voor Renault Espace, de ‘moeder der monovolumes’

Na bijna vier decennia verdwijnt het model Espace uit de portfolio van de Franse autobouwer Renault. Het model was in Europa lange tijd het typevoorbeeld van de monovolume.

De ingreep vormt een onderdeel van de inspanningen die het Franse concern wil doen om zijn kostenstructuur met 2 miljard euro te verkleinen. Die operatie zal over drie jaar worden gespreid. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Reuters gezegd.

Sinds de lancering van de Espace in 1984 werden van het type 1,3 miljoen exemplaren verkocht. De jongste jaren verloor de wagen echter veel van zijn populariteit.

Afslanking

Renault wil zijn vloot gevoelig afslanken. De Espace is niet het enige model dat verdwijnt. Ook de productie van de modellen Scenic en Talisman zou volgens de bronnen worden stopgezet. De herschikking van de vloot betekent dat het toekomstige programma van Renault minder minivans en sedans zal omvatten, maar zich meer zal op crossovers en sporttieve terreinwagens (suv) zal focussen.

Elf jaar geleden had Renault zijn aanbod al herschikt, maar toch heeft de Franse groep nog altijd tussen vijfenveertig en vijftig modellen in zijn vloot. Daarin begrepen zijn ook de portfolio’s van de merken Dacia, Renault Samsung Motors (RSM), Lada en Alpine.

Renault heeft vorig jaar zijn eerste verlies in een decennium bekend moeten maken. De Franse constructeur heeft ook zwaar te lijden gehad onder de impact van de coronacrisis.

Elektrisch

PSA Group, de grote concurrent van de Renault op hun Franse thuismarkt, besliste zes jaar geleden eveneens om zijn assortiment van vijfenveertig naar zesentwintig modellen te herleiden. Dat moest het bedrijf een besparing van 300 miljoen euro per jaar opleveren.

‘Renault is veel meer internationaal gericht dan PSA Group, dat zich vooral op Europa toespitst,’ betogen waarnemers. ‘De geografische diversiteit is ongetwijfeld een drijvende factor achter de brede waaier modellen van Renault geweest. Maar een dergelijke strategie is niet langer houdbaar.’

Van het model Espace zijn in totaal vijf generaties gebouwd. De verkoop van het model daalde het voorbije jaar echter met 21 procent tot amper 10.000 exemplaren.

De Espace wordt gebouwd in de fabrieken van Renault in Douai, in het noorden van Frankrijk. Ook hebben ook de Scenic en de Talisman hun thuishaven. In ruil zou de vestiging echter de assemblage van twee nieuwe elektrische modellen krijgen toegewezen.

De productieband in Douai van de Renault Espace, in 2014 – Isopix
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.