Tijdens de eerste tien maanden van dit jaar zijn in Europa meer dan 500.000 elektrische auto’s verkocht. Dat betekent een belangrijke mijlpaal in de omzetting naar een duurzame autosector. Dat is de boodschap van een studie van consulent Schmidt Automotive Research, gebaseerd op cijfers over de autoverkoop in het Verenigd Koninkrijk en de zeventien grootste automarkten van de Europese Unie.
Wanneer ook hybride exemplaren worden meegerekend, komt de verkoop over de eerste tien maanden van dit jaar in de regio op een niveau van meer dan 1 miljoen exemplaren. Toch moet er volgens Schmidt nog een lange weg worden afgelegd vooraleer de autosector het tijdperk van de fossiele brandstoffen helemaal achter zich zal hebben gelaten.
Emissieregels
Schmidt Automotive ziet verschillende oorzaken voor de groeiende verkoop van elektrische wagens. ‘De strengere emissieregels die de autoriteiten introduceren, vormen een belangrijke stimulans,’ aldus de consulent. ‘Maar ook de interesse van de consument neemt toe. Die elementen hebben de autofabrikanten aangezet miljarden euro te investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen duurzame wagens die een groter bereik kunnen aanbieden.’
Hij wijst er daarbij op dat de verkoop van nieuwe auto’s die uitsluitend op fossiele brandstoffen rijden, tegen eind dit decennium in het Verenigd Koninkrijk wordt verboden. ‘Andere landen, zoals Frankrijk en Noorwegen, hebben eveneens plannen geïntroduceerd om het gebruik van vervuilende motoren af te bouwen,’ aldus analist Matthias Schmidt.
‘De autosector heeft echter nog altijd een lange weg voor de boeg om een duurzame industrie te worden,’ zegt Schmidt. ‘De totale autoverkoop in de betrokken markten kwam tijdens de eerste tien maanden van dit jaar op 13,3 miljoen exemplaren. De overgrote meerderheid van deze wagens was uitgerust met motoren op benzine of diesel.’
Boetes
‘De verwachting is dat deze auto’s ook de volgende vier jaar nog altijd meer rendabel zullen zijn dan de wagens op batterijen,’ voert hij aan. ‘Autofabrikanten willen graag meer elektrische wagens verkopen omdat hen boetes wachten wanneer ze er niet in lukken om de gemiddelde uitstoot van de verkochte exemplaren te verlagen.’
‘De belangrijkste drijfveer van de markt is ongetwijfeld de race van de fabrikanten geweest om de nieuwe gemiddelde emissiedoelstellingen voor hun vloot te halen.’
De analist voegt eraan toe dat de doelstellingen gemakkelijker kunnen worden gehaald wanneer de autoverkoop door een dalperiode gaat. Dan moeten er immers minder elektrische wagens worden verkocht om aan de gestelde normen te kunnen voldoen. Dat streven wordt nog ondersteund door de bereidheid van de regeringen om de aankoop van duurzame wagens met fiscale prikkels te steunen.
‘De dreiging met boetes heeft de ook machtige Duitse autosector ertoe gedreven om zich meer op elektrische mobiliteit toe te leggen,’ voert Schmidt aan. ‘De markt voor elektrische auto’s is in Duitsland inmiddels groter dan in Californië, de thuisbasis van Tesla.’
In oktober is de ID.3 van de Duitse autobouwer Volkswagen zelfs de meest populaire elektrische auto op de Europese markt geworden.