Disney verschuift focus naar streaming in ‘grote herorganisatie’

Disney zet zwaar in op streaming. Het hele bedrijf wordt gereorganiseerd zodat de weg tussen het product en de klant zo klein mogelijk wordt, meldt het bedrijf.

Het huis van de muis gaat vooral streamen, dat is de conclusie die CEO Bob Chapek trekt tijdens een interview met CNBC. De coronacrisis heeft die beslissing van het bedrijf in een stroomversnelling gebracht, al is het niet de volledige oorzaak.

Versneld door Covid

‘Ik zou het niet als een antwoord op Covid omschrijven’, zegt Chapek. ‘Ik zou wel zeggen dat Covid de snelheid waarmee we die transitie maken, vergroot heeft, maar ze ging sowieso gebeuren.’

‘We laten de balans zeker vrij dramatisch doorslaan naar streaming, maar we kijken ook naar alle investeringen, zoals dividenden, om meer aan streaming te kunnen spenderen.’

Mulan

Dit jaar lanceerde Disney zijn eigen streamingdienst, Disney+, in volle coronapandemie. Het was een doorslaand succes. Tegelijk gingen zowat alle bioscoopzalen dicht door diezelfde pandemie. Zomerblockbuster Mulan kwam daardoor uit op de streamingdienst, aan een meerprijs van 30 dollar, voor wie de film direct wou bekijken.

Analisten wachten nog steeds hoe Mulan het gedaan heeft. Vermoedelijk zal Disney de resultaten van de film delen in het kwartaalrapport in november.

De strategie lijkt vruchten af te werpen, of op zijn minst voldoende om het experiment te herhalen. Soul, de volgende animatiefilm van Disney’s dochterbedrijf Pixar, komt namelijk ook op die manier bij het grote publiek terecht.

Cinema sluit

Een alternatief is er natuurlijk niet. Een van de grootste cinemacomplexen sluit alvast de deuren tot de coronapandemie achter de rug is. De zalen openhouden is momenteel niet winstgevend.

Er komt een interne reorganisatie, maar dat betekent vooral dat er een verschil komt tussen de divisies streaming en bioscooprelease. Disney heeft Disney+ en Hulu in portefeuille voor dat eerste segment. Dochterondernemingen Marvel Studios, Pixar Animation Studios, Walt Disney Animation Studios, Lucasfilm, 20th Century Studios en Searchlight Pictures moeten voor de content zorgen.

Het aandeel van Disney ging nabeurs 5 procent hoger.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.