‘Big Four’-audit-en accountancybureau Deloitte is ervan overtuigd dat regionalisering en niet globalisering de toekomst is. Met 300.000 werknemers wereldwijd en een zakencijfer van meer dan 46 miljard dollar, heeft het bedrijf steeds meer vragen bij het concept van mondialisering.
In het Franse zakenmagazine Challenges vertelt Sami Rahal, die in de raad van bestuur van deze ‘world company’ zetelt en verantwoordelijk is voor Frankrijk en een twintigtal Franstalige landen in Afrika, dat Deloitte het gros van zijn vergaderingen heeft opgeschort en zijn werknemers in Italië heeft opgedragen van thuis uit te werken. ‘Zelfs voor de verspreiding van het coronavirus stelden we ons al vragen bij het model van globalisering’.
Bij het topmanagement wordt dan ook nagedacht of de verdere uitbreiding van Deloitte’s globale centrum voor techdiensten nog zin heeft. Dat kenniscentrum is in India gevestigd en telt vandaag al 50.000 werknemers.
Het model van Deloitte steunt vandaag op regionalisering, waarbij op verschillende continenten expertisecentra worden opgericht voor elke specialiteit. Die kennis wordt dan per land in de praktijk omgezet. Zo kreeg Madrid het O&O-centrum voor cyberveiligheid. De locatie van het kenniscentrum voor duurzame ontwikkeling wordt in april toegewezen. De kans is groot dat Parijs het haalt.