Delhaize wil papieren kassaticket naar de prullenbak verwijzen

Klanten bij Delhaize kunnen voortaan ervoor kiezen om hun kassaticket digitaal te ontvangen, in plaats van op papier. Daarmee hoopt de supermarktketen tonnen papier uit te sparen.

Kleine actie, grote impact

Het kassaticket van de supermarkt, vaak wordt het onmiddellijk de vuilbak in geworpen of slingert het ergens rond. Zo wordt een hele hoop papier verspild, met alle gevolgen voor het milieu. Om die verspilling aan te pakken, beslist supermarktketen Delhaize om voortaan klanten een digitaal ticket aan te bieden.

Klanten kunnen via hun MyDelhaize-app of op de website van Delhaize hun voorkeur voor het digitale ticket aanduiden. Het kassaticket zal dan niet langer ter plekke afgeprint worden, maar terug te vinden zijn in een mail of in de MyDelhaize-app.

Het lijkt maar een kleine actie, maar de impact van papieren kassatickets is verrassend groot. Mochten alle Delhaize-klanten beslissen geen papieren ticket meer te ontvangen, dan zou dat volgens de supermarkt elke week 162 ton papier uitsparen. Dat komt overeen met 3.864 bomen of een CO2-uitstoot van 148 ton. Daarmee past het digitale ticket bij het ecologisch verantwoorde imago dat Delhaize wil uitstralen.

Papierloze trend

Andere supermarkten experimenteren ook met manieren om op hun papieren kassaticket te besparen. Bij de meeste Albert Heijn-winkels is het mogelijk om een ‘korte bon’ te vragen. Dan wordt enkel een kort betaalbewijs afgeprint, en niet de volledige boodschappenlijst. Wie bij Collect & Go van Colruyt boodschappen bestelt krijgt al langer het kassaticket in de mailbox geleverd.

Volgens retailspecialist RetailDetail zal het in Belgische Carrefourwinkels binnenkort ook mogelijk zijn een digitaal ticket te verkiezen boven een op papier.

(kg)

Meer