China heeft vorige week de eerste twee delen van de waterkrachtcentrale van Baihetan in gebruik genomen. De centrale wordt de op één na grootste ter wereld.
De Baihetan-waterkrachtcentrale, gelegen aan de rivier de Yangtze tussen de provincies Sichuan en Yunnan, zal naar verwachting tegen eind 2022 op volle capaciteit draaien.
Volgens president Xi Jinping zal de waterkrachtcentrale China helpen “zijn doelstellingen van ecologische overgang en koolstofneutraliteit te verwezenlijken”, meldt de Chinese staatskrant Global Times.
Dat de Baihetan-dam en de waterkrachtcentrale uitpakken met indrukwekkende cijfers, is een understatement:
- Op volle capaciteit zal de centrale een totaal vermogen hebben van 16 GW. Alleen de Drieklovendam, ook op de Yangtze-rivier, doet het beter met 22,5 GW. Ter vergelijking: alle Belgische kerncentrales zijn goed voor een totaal vermogen van iets meer dan 6 GW.
- De dam is 289 meter hoog, 709 meter lang, 72 meter dik aan de basis en 13 meter aan de top.
- Er was 8 miljoen kubieke meter beton nodig om de dam te bouwen.
- Het beton werd speciaal ontworpen om scheuren als gevolg van de vele temperatuurschommelingen in de regio te voorkomen.
- De centrale zal in totaal 16 generatoren van 1 GW hebben, die elk meer dan 50 meter hoog zijn en 8.000 ton wegen.
- De centrale zal naar verwachting 62 miljoen kWh per jaar produceren.
- Meer dan 100.000 mensen moesten het gebied verlaten om de dam te bouwen.
- Volgens de exploitant van de centrale, China Three Gorges Corporation (CTG), kostte de financiële compensatie en de bouw van nieuwe woningen ongeveer 70 miljard yuan (9,1 miljard euro).
- De totale kosten van het project bedragen omgerekend ongeveer 21 miljard euro.
100ste verjaardag van de CCP
De opstart van de eerste delen van de Baihetan-waterkrachtcentrale viel samen met de viering van de 100ste verjaardag van de Chinese Communistische Partij.
In dit kader werden de afgelopen dagen andere grote projecten in China ingewijd, waaronder de Tiaoshun-brug, die het westelijk deel van Guangdong verbindt met de regio Hongkong-Macau, alsook de spoorweg die Lhasa (de traditionele hoofdstad van Tibet) verbindt met de Tibetaanse stad Nyingchi.