De vier grote struikelblokken in de post-brexitonderhandelingen: ‘De standpunten wijken serieus van elkaar af’

Na de eerste week van handelsgesprekken met het Verenigd Koninkrijk, de voormalige Europese lidstaat, kwamen vier grote twistpunten bovendrijven. Michel Barnier, de brexitonderhandelaar van de Europese Unie, spreekt van ‘ernstige afwijkende standpunten’ tussen beide partijen.

Marnier sprak met reporters nadat de EU en het VK de eerste week van onderhandelingen afrondden over hun toekomstige handelsrelatie.

Daarbij wees hij onmiddellijk het verzoek af van de Britse regering om snel een akkoord te verzilveren over toegang tot de Europese eenheidsmarkt voor Britse banken.

Vier twistpunten

Verder haalde de toponderhandelaar vier punten waarop de voormalige partners het vooralsnog niet eens raken:

• Het mededingingsbeleid: De EU wil dat het VK zich engageert om een gelijk speelveld te creëren, zodat de Europese economie niet wordt ondermijnd door soepeler regelgeving op de Britse eilandengroep.
  • Strafrecht en ordehandhaving: Het VK wil zich terugtrekken uit twee belangrijke gerechtsorganen: Het Hof van Justitie van de Europese Unie, dat erop toeziet dat lidstaten en handelspartners zich aan EU-wetgeving houden, en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De EU denkt dat die uitstap een verdere handelsrelatie zal bemoeilijken.
  • Visserij: De EU wil dat haar vissersboten toegang blijven krijgen tot Britse wateren.
  • De structuur van een eventueel handelsakkoord: Het VK verkiest een aantal kleine handelsovereenkomsten, voor het geval dat sommige thema’s niet opgelost geraken. De EU staat erop dat er één groot overkoepelend handelsakkoord komt.

De standpunten wijken serieus af op deze vier thema’s’, zei Barnier op een persconferentie achteraf. ‘Maar een akkoord is mogelijk, ook al wordt het moeilijk.’

Een Britse onderhandelaar bevestigde aan persagentschap Bloomberg dat deze vier kwesties de grootste horden zijn die moeten genomen worden om een deal te kunnen sluiten.

No deal?

Na drie jaar van overleg vol wederzijdse verwijten over de voorwaarden van de brexit, proberen de twee partijen nu een handelsovereenkomst te sluiten. Deadline: het einde van het jaar. Als ze daar niet in slagen zal het VK handel drijven met Europa volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Dat betekent de facto de terugkeer van quota en tarieven.

De gesprekken begonnen deze week in een zeer kille, pessimistische sfeer. De Britse premier Johnson dreigde uit de onderhandelingen te stappen als er tegen juni geen akkoord in zicht is. Donderdag beschreven beide partijen de eerste gespreksronde als constructief.

Meer