De verrassende mail die je krijgt als je klant bent van Silicon Valley Bank zoals ons bedrijf

Het grootste bankfaillisement sinds Lehman Brothers doet Silicon Valley op haar grondvesten daveren. Silicon Valley Bank (SVB) was niets minder dan de huisbank van alle belangrijke jonge techbedrijven in de vallei. Ook ons bedrijf (QelviQ) was klant bij de bank. Het werd al snel duidelijk wat het probleem was van deze faling. Een absoluut gebrek aan communicatie.

Het probleem van SVB 

Het verhaal is nu genoegzaam bekend. In een notendop kwam het erop neer dat SVB eigenlijk te conservatief was. Ze hadden zoveel geld dat ze het investeerden in Amerikaanse schatkistcertificaten. Hun balans zwelde op een mum van tijd aan van 70 miljard naar 190 miljard dollar. Dat kwam omdat de belangrijkste klanten van SVB start-ups zijn. Die hadden tussen 2019 en 2021 zoveel geld gekregen van investeerders dat de bank teveel deposito’s had.

SVB was echter op zoek naar marge en koos, verstandig in die tijd, voor langetermijnobligaties van de Amerikaanse staat. De bank kocht voor een goede 80 miljard dollar staatsbonnen. Hier kreeg die gemiddeld 1.5 procent op terwijl die niets moest betalen aan spaarders en zichtrekeninghouders. 

Maar in 2022 ontploften de rentevoeten. Dat betekent dat de bestaande obligaties in waarde dalen. Wie wil immers obligaties kopen die een veel lager rendement geven? Dit is allemaal niet erg als je geduld hebt, want op het einde van de termijn worden die obligaties volledig uitbetaald. Geen probleem tot dusver totdat echter heel wat start ups, die geld nodig hebben in het begin van hun groei, hoorden dat er een liquiditeitstekort was bij SVB.

SVB zag zich verplicht bovenvermelde obligaties te verkopen, maar dan wel aan een veel lagere prijs. En dat zorgde voor een ‘run on the bank’.

Het complete gebrek aan communicatie naar investeerders 

Volgens analist Jim Cramer van CNBC was dit het gevolg van slechte communicatie en had dit vermeden kunnen worden. Het ging om een liquiditeitscrisis, niet om een solvabiliteitscrisis. Er was geen officieel persbericht van de bank dat die kapitaal zocht om tijdelijk dit probleem op te lossen, noch een duidelijke communicatie naar de financiële wereld zelf.

Het complete gebrek aan communicatie ook aan klanten 

Opvallend is dat de bank ook niet met haar klanten heeft gecommuniceerd. We hebben letterlijk geen enkele communicatie ontvangen. Je moet het stellen met dit bericht op de site, dat aangeeft dat je zelfs niet aan je rekening kan. Geen mail, geen telefoon. 

Graphical user interface, text, application

Description automatically generated

De ‘digital natives’ versie

Omdat we in 2023 zijn was het geen fysieke, maar een digitale ‘run on the bank’. Geen rijen klanten die aanschuiven bij bankfilialen, maar wel duizenden klanten die trachtten in te loggen en niet meer aan hun rekeningen konden. Vergelijk dit met het failliet van de bank Northern Rock in 2007, waar de ‘digital immigrants’ nog braaf stonden aan te schuiven op de beleefde Engelse manier.

A picture containing text, building, outdoor, person

Description automatically generated
Lange files van klanten van Northern Rock die hun geld willen ophalen in 2007 (Peter Macdiarmid/Getty Images)

De mail die we wel kregen

Ondertussen hebben we hierover 1 mail gekregen, niet van SVB maar van Stripe, een soort financieel makelaar en dienstenbedrijf dat ons oorspronkelijk bij SVB had gebracht. Stripe was er als de kippen bij om al een nieuwe bank en rekening voor te stellen.

Hello,

Silicon Valley Bank was taken over by the FDIC [0] today, Friday March 10th. We’re monitoring the situation closely and it saddens us to see the closure of a bank that partnered with many of you.
If you’re impacted by the SVB closure and need to open a new bank account, we are here to guide you through it.
Choosing a banking partner
 – We’ve worked with startup-friendly banking partners like Mercury (mercury.com/partner/atlas) and Novo (novo.co/a/stripe-atlas) to get Stripe Atlas companies priority access to signing up.
 – You can also choose to use any bank such as JP Morgan Chase, Bank of America, Wells Fargo, or PNC, and often your personal bank offers business services.
We’re here to help Atlas companies navigate this situation. We’ve set up a dedicated email address to help with SVB related questions: svb@stripe.com.
If we can help in any way, simply respond to this email.

– The Stripe Atlas team

En zo draait de wereld door.

Opmerking: Wij zelf zijn finaal niet geraakt omdat het toeval – niet één of andere voorzienigheid, zo slim zijn we niet –  wil dat wij enkele maanden eerder onze cash hadden getransfereerd naar een andere bank. We hadden nog wel een rekening voor transacties maar hebben dus uiteindelijk geen financiële schade opgelopen.


Xavier Verellen is auteur en ondernemer.

Meer