De “Ugly Truth” over Facebook

Sheera Frenkel en Cecilia Kang, twee journalisten van de New York Times,  brengen vandaag hun boek “An Ugly Truth”(“Een smerige waarheid”) uit. Daarin brengt het duo verslag uit van wat zich de laatste vijf jaar bij Facebook afspeelde. De focus ligt vooral op wat er mis ging. Ze namen meer dan 1.000 uur interviews af. Daarbij spraken ze met meer dan 400 leidinggevenden, huidige en voormalige werknemers, familieleden, vrienden, klasgenoten, investeerders, adviseurs , etc. Mark Zuckerberg en Sheryl Sandberg weigerden mee te werken aan het boek.

De achterflap van het boek geeft al onmiddellijk de toon aan. Ze geeft een opsomming van de saillante excuses die het bedrijf jaar na jaar verzon. “Het spijt me.” “We moeten het beter doen.” “We moeten ons werk beter doen”,… “De socialemediareus doet zo weinig mogelijk om rampen te voorkomen. Daarna probeert ie zwakjes de schuld te ontlopen en de publieke schijn op te houden”, schrijft Sarah Frier, die het boek besprak voor de New York Times.

“Facebook is gebouwd op een fundamentele, mogelijk onverzoenbare dichotomie”

Frenkel en Kang nemen geen blad voor de mond. “Zelfs als het bedrijf in de komende jaren een radicale transformatie ondergaat, dan zal die verandering niet van binnenuit komen.” Waarom? “Omdat het algoritme dat het kloppende hart van Facebook vormt te krachtig en te lucratief is. Het platform is gebouwd op een fundamentele, mogelijk onverzoenbare dichotomie (tweedeling, nvdr.). Namelijk zijn vermeende missie om de maatschappij te verbeteren door mensen met elkaar te verbinden, terwijl het daar financieel van wil profiteren. Dat is het dilemma en de ’Ugly Truth’ van Facebook.”

De verhaallijn richt zich op zowel CEO Mark Zuckerberg als COO Sheryl Sandberg. Samen “bouwden ze methodisch een bedrijfsmodel waarvan de groei niet kan worden gestopt. Facebook werd ook volledig in die zin ontworpen”, schrijven Frenkel en Kang.

“Zuckerberg heeft volgens een voormalig topman van Facebook drie grootste angsten. Dat de site gehackt zou worden, dat zijn werknemers lichamelijk letsel zouden oplopen en dat toezichthouders op een dag zijn netwerk zouden opsplitsen.”

“The Ugly Truth” bevestigt je ergste vermoedens

Ook in het boek: “Facebook beveiligingsexperts waren gealarmeerd over berichten die “binnenlandse extremisten” in de aanloop naar [de bestorming van het Capitool] op 6 januari laatstleden op het netwerk postten. Sommige topmanagers vroegen Zuckerberg om Trump te bellen om te weten te komen wat de president die dag zou zeggen. “Uiteindelijk gebeurde dat niet. Uit bezorgdheid dat het gesprek waarschijnlijk naar de pers zou worden gelekt. Dat zou Facebook medeplichtig kunnen maken aan wat Trump die dag zou doen.”

De Engelse Daily Telegraph publiceert een volledig hoofdstuk over hoe technici van Facebook vrouwen bespioneerden.

Frier:  “Dit boek zal je verontwaardiging over Facebook enkel aanwakkeren, maar als je de afgelopen jaren iets over het bedrijf hebt gelezen, ben je dat waarschijnlijk al. […] “An Ugly Truth” biedt het soort genoegdoening dat je krijgt wanneer je een privédetective zou inhuren. Omdat je vermoedt dat je partner vreemdgaat. Het bevestigt je ergste vermoedens en geeft je vervolgens alle data en details die je nodig hebt om de goednieuwsshow van het bedrijf te doorprikken.”

“Een van de gevaarlijkste managementduo’s aller tijden”

Frenkel en Kang zijn niet de eersten die het duo Zuckerberg-Sandberg aan de schandpaal nagelen. De eerste die dat deed was Scott Galloway, professor marketing aan de New York University Stern School of Business. In oktober 2018 zei Galloway op de zakenzender Fox Business het volgende:

“Mark Zuckerberg en Sheryl Sandberg, het duo dat het topmanagement van het sociale netwerk Facebook vormt, zal de geschiedenis ingaan als een van de gevaarlijkste en meest schadelijke managementduo’s aller tijden. Hun genialiteit en hun sympathiek voorkomen, gekoppeld aan onze verheerlijking van innovators, hebben onze tieners depressief gemaakt, onze verkiezingen vervalst en grote en kleine bedrijven voortijdig vernietigd.”

“An Ugly Truth” (“Een smerige waarheid”) is verschenen in de VS, VK, Nederland, België en Duitsland. De komende weken volgen nog Frankrijk, Brazilië, Italië, Japan, Korea, Rusland, Spanje, Zweden en Turkije.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.