De toekomst is draagbaar: Samsung verkoopt 30 procent meer wearables

De verkoop van ‘wearables’, draagbare technologie zoals smartwatches, zit in de lift. Samsung verkocht er op een jaar tijd 30 procent meer van.

Jay Yang, vicepresident bij Samsung, zegt dat ‘een meerderheid van de consumenten dit jaar heeft aangegeven minder uit te geven aan technologie door de pandemie. Toch is de verkoop van wearables met 30 procent gestegen.’

Wearables

Met andere woorden: een wearable is prioritair geworden in de het uitgavenbudget van de modale Amerikaan. Volgens onderzoeksbureau IDTechEx zal die markt tegen 2025 meer dan 70 miljard dollar waard zijn. De dominante sector is de technologie die mikt op gezondheidszorg, denk aan hartmonitoren en slaappatroondetectoren.

Dat wearables de place to be zijn, is duidelijk uit de hele resem aan smartwatches die in de late zomer van dit jaar op de markt kwamen. Apple kwam met een nieuw smartwatch, Amazon zet zwaar in op zijn Halo en ook Fitbit baarde een nieuwere editie van zijn bekende sportarmband.

Die laatste wordt trouwens binnenkort, als Europa het toestaat, overgenomen door internetreus Google. Opnieuw een bewijs dat de smartwatchmarkt aan een stevige opmars bezig is.

Samsung zelf zette zijn Galaxy Watch Active 3 dit jaar op de markt. Het toestel heeft een slaapdetector, meet uw bloeddruk en de zuurstof in uw bloed. Het is daarmee een perfect voorbeeld van welke toestellen nu goed scoren bij het brede publiek.

Meer medisch

Samsung ziet die medische functies op zijn smartwatches als de sleutel voor de toekomst. Met de gegevens die het bedrijf daarmee verzamelt, krijgt het namelijk een voetje voor in de farmaceutische sector en de geprivatiseerde gezondheidszorg.

Zo is er momenteel een deal met het het Zuid-Koreaanse AIA Korea, een levensverzekeraar. Die heeft een app, AIA Vitality. Klanten die de app gebruiken en er daardoor een gezondere levensstijl op nahouden, krijgen korting.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.