De teloorgang van de journalistiek: alle schakeringen van negativiteit exploderen

De teloorgang van de journalistiek: alle schakeringen van negativiteit exploderen
(Foto: Jahi Chikwendiu/The Washington Post via Getty Images)

Media moeten steeds meer extreme standpunten en verhalen brengen om de aandachtspanne van de bezoeker niet te verliezen.

Waarom is dit belangrijk?

De wereld evolueert steeds meer naar extremen. De oorlog in Oekraïne, de Amerikaanse politiek, Israël dat volgens zijn premier 'de burgeroorlog nabij was', De voormalige Franse kolonies in Afrika, waar de bevolking om de hulp van Poetin roept... Media en sociale media spelen daarin een niet te onderschatten rol.

In het nieuws. Een onderzoek (2000 – 2019) naar de emoties (woede, verdriet, blijdschap, vreugde, angst, neutraliteit) die 47 Angelsaksische media (GB + USA + persagentschappen) bij lezers oproepen, geeft een ontluisterend beeld van de evolutie sinds 2010.

De tendens is overal dezelfde

Alle grafieken geven eenzelfde tendens weer: emoties (boosheid – walging – angst – vreugde – droefheid – neutraliteit) worden steeds heviger.

Alle schakeringen van negativiteit

Een storende waarheid. Neutraliteit en vreugde verdwijnen, terwijl alle schakeringen van negativiteit sinds de financiële crisis van 2008 exploderen.

  • De procentuele verandering in het gemiddelde sentiment van krantenkoppen van het jaar 2000 tot het jaar 2019 is minus 314 procent.
  • Vooral na 2010 – in de nasleep van de financiële crisis van 2010 – lijkt de negativiteit toe te nemen.
  • Het sentiment van de titels op rechts georiënteerde websites is gemiddeld negatiever dan het sentiment van titels in links georiënteerde nieuwsuitzendingen gedurende het gehele bestudeerde tijdsinterval 2000-2019.
    • De onderzoekers verklaren niet waaraan dat ligt, al is een mogelijke uitleg de toevoeging in 2009 van likes (Facebook) en retweets (Twitter)-mogelijkheden op de respectieve platforms.
    • Begin 2010 begonnen mediabedrijven ook te experimenteren met manieren om verschillende titels boven artikels te plaatsen, wat het klikpercentage naar boven joeg.

Case in point. Wie op de website van Fox News de zoekterm ‘outrage’ (verontwaardiging/ razernij) intypt, krijgt 31.500 artikels voorgeschoteld waarin dat woord in de titel staat.

(as)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.